Syllogismer og amatører

Jeg må bare få si det. Amatører. Det er så jævlig slitsomt å fly i jula fordi det er så mange amatører ute og flyr. Det er verre på sommeren, men ille i jula. Folk som lar seg overrumple av boardingcard, krav til ID, begrensninger i håndbagasjemengde, som sitter på seterad to og som skal omkalfatre og prekevere alle åtte ungene sine mens de selv står i midtgangen og resten av flyet forblir tomt.
Folk som trykker på flyvertinneknappen og ber om å få en kaffe. Tyve sekunder etter at flyvertinnene har annonsert at de kommer rundt med salgsvogna snart. Og folk som tilsynelatende aldri har gått igjennom en sikkerhetskontroll før og blir helt satt ut av at de må ta datamaskinen UT av håndbagasjen og av at de ikke får ha mer enn hundremillilterstore beholdere med væske med igjennom. Hvor har de vært?

Jesus.

Forøvrig hørte jeg en stjernesammenligning i boardingkøen. Jeg vet ikke om noen husker i fjor juleboardingskø, (eller var det i sommer?), da det var snakk om den fryktede sekstimers bussturen fra Lakselv til Kirkenes de ganske mange gangene flyet ikke klarer å lande på Høybuktmoen. Det var altså denne strekningen, og følelsen av å kjøre denne, det var snakk om. Da var det en (søring) bak meg i køen som sa "Ja, Finnmark er akkurat som Danmark" Hvilket jeg vil si er mer av en syllogisme enn en sammenligning.
Nuh Vel. I dag var det snakk om temperaturer. Spørsmålet fra Søring er om det er kaldt i Kirkenes, og Finnmarking svarer som observert fra tavlen på gaten er at nei, ikke så veldig i dag, det er minus fem. Men det er vel vinden det kommer an på, og den vet vi ingenting om. Søring vil vite om det kan være sur vind i Kirkenes, og Finnmaring svarer at nja, njo, det kan det jo og da blir det jo surt og kaldt. -Ja, akkurat som på Aker Brygge, sier Søring vitende og jeg holder på å snu meg og ser at samtlige foran meg i køen undertrykker akkurat samme refleks.

Sa jeg at jeg sto opp klokken fire?

2 kommentarer:

Elisabeth, innerst i veien sa...

Ha ha ha, vi søringer kan være undeholdende. ☺
Fikk halvveis med meg en reklame for et nytt program med Truls Svendsen. Det skulle handle om det er forskjell i lynne osv. fra landsdel til landsdel, ja noe sånt. DET må jeg få med meg for jeg har vel noen fordommer...jada, vennlige fordommer.

frk. Figenschou sa...

Åh! det vil jeg se! håper det blir lagt ut på nett-tv.

Blogger videre! Uten overskrift!

Om kvelden når jeg legger meg, begynner jeg å lage en liste over det jeg skal gjøre på jobb neste dag. Det høres kanskje lurt ut, men er str...