Med tipptipptipptipptipptipp(osv)oldemor på jobb

Man kan ikke bare jobbe på i det uendelig og være like flink og konsentrert hele veien, etter et visst antall timer slår reptilhjernen inn og tar over. Ifølge min forhendværende stesøster Statistikeren er det etter ikke så veldig mange timer faktisk, åtte er det hvertfall ikke, jeg tror det var nærmere fem. 
Åtte timers arbeid er jo en sosial konstruksjon, som vi alle vet, reptilhjernen er mye mindre av et påfunn og må tas til etteretning. 
Når jeg jobber i helgene også, sånn som nå, kobler reptilhjernen seg på og tar over mye fortere. Og om man vil være effektiv gjelder det å ha forberedt arbeidsoppgaver til den. Både fordi man da får utnyttet flere timer men også fordi man for GUDS SKYLD ikke må la den ta noen avgjørelser. Det er det helt ræva til, den bare ødelegger. 
Det er ikke nødvendigvis så lett å ha klar arbeidsoppgaver, den er god på enkle repetative ting som for eksempel å klippe ting i småbiter, men ikke om småbitene må ha samme størrelse. Og man bør ha brukt normalhjernen til å finne arbeidsoppgavene, sånn at det er klart.
Dette er faktisk ikke så enkelt. Normalhjernen betviler nemlig reptilhjernens eksistens. Det er derfor man uten skepsis planlegger at i morgen skal jeg jobbe 16 timer, 8+8 timer, det blir bra! Så mye jeg skal få gjort da! Og så kommer reptilhjernen etter knappe en fem timers tid og bare øøøøøh....eeeeeeeh....hvor var det denne skulle være? Hva skulle jeg med blyanten? Har vi en is? Hvorfor snakker vi om blyanter? Hvorfor står det 16,9 cm her?
Og så var den arbeidsdagen kjørt. 

Så nå har jeg gått hjem. Og så skal jeg spise, og så skal jeg gå på biltema og kjøpe ting jeg trenger på jobb i morgen, forhåpentligvis har reptilhjernen gått og lagt seg til da, for den er ikke så bra å bruke til å huske og planlegge, men hvis ikke har jeg fått normalhjernen til å skrive en liste til meg før reptilhjernen tok over. Nå tror jeg ikke det er noe på den lista som kan brukes som arbeidsoppgaver til morgendagens reptilhjerne, men det får vi se om normalhjernen kan improvisere rundt i morgen formiddag. Gleder meg til da.

Ingen kommentarer:

Fremmelig drift

Jeg driver altså med en form for glassmalerier eller bevegelige bilder for tiden. Jeg legger skjellakk og akryl, noen ganger også potetmel, ...