Året for oss og dem

Mitt barnelille strever litt med matematikken for tiden. De har om året. Kalenderen. Klokken. I lekse i forrige uke skulle de dele inn et årshjul i årstider. Konsentrert og nøyaktig førte han piler fra januar, februar, mars og april til vinteren. Mai da? Det er jo vårvinter men det var ikke noe alterntiv så da ble det vår.  Juni er vårsommer men ble også vår. Juli og august fikk piler til sommer, mens september ble høst siden høstsommer manglet. Høstvinteren var OGSÅ uteglemt, herregud så sløvt av skolebokforfatteren, men han tegnet en pil fra oktober til vinter. November, desember, vinter. 
Men på skolen hadde de gått gjennom dette og januar, februar og mars er vinteren. April er vår. Mai, juni, juli og august er sommer. Septemer og oktober er høstmåneder, november og desember var ganske riktig vinter. Jendor sa at alle ungene hadde ropt og protestert til dette, men fått beskjed at sånn var det. 

I dag skulle han skrive ned hvilken måned han var født i. Så skulle han skrive hvilken årstid dette var. Og hva han likte å gjøre da. 
Åh, da ble det brann i hodet til dette lille vesen. Han har bursdag i april. I følge skjemaet er det vår. Og rundt bursdagen sin liker han å fiske på isen, kaste stein på isflak, ake og gå på ski. Og lage snøhule i dungen utfor huset. MEN SÅNT GJØR MAN JO IKKE OM VÅREN! Så skulle han viske ut alt? Finne på? Og hvilken vår snakker vi om? 

I morgen er det foreldrehjemsamtale på skolen, jeg tviler på at dette er en av de tingene det er meningen vi skal ta opp.

2 kommentarer:

engsmella sa...

Hallo, hva ER det slags lærer(e) de arme barna har? Her har de engasjerte unger og all verdens muligheter til å ha interessante samtaler om språk og klima og her og rundt omkring - og så bare avfeier de alt sammen? For et sløseri!
Jeg har lest bloggen din i mange (15?!?) år, men jeg tror bare jeg har kommentert en gang før, så jeg skal også passe på å si TUSEN TAKK for mye interessant lesestoff.

frk. Figenschou sa...

Haha da var det veldig artig at det som skulle til for å lure deg ut av bloggmørta var et innlegg om årstidene.
Jeg vet ikke, skolen virker ganske satt på å følge et nasjonalt opplegg. I fjor i mars eller april skulle de ut og lete etter vårtegn. Det var to og en halv meter sne og 20 minusgrader.

Og takk!

Påsken kom, sannelig

Det er påske. Jeg vet at vi har påskepynt en plass, jeg tror også jeg vet hvor. Den har ikke kommet opp på grunn av vannkopper, ikke at det ...