Innedag

Jeg har ferie. Ja det har jeg. Jeg ser på tv midt på dagen. Uten noe særlig dårlig samvittighet, heller litt fryd. Vi kommer oss ingen steder i dette været.
Eller, det hadde vi vel gjort om vi ville, men jeg vil verken være på havet eller elva eller hytta i storm og syv grader pluss. Blir litt kjedelig det. Er jo ikke tv der.
Jeg liker kaldt, men ikke for kaldt. Man må jo kunne finne på ting.

Jeg har i min uendelige kreativitet laget en frkfigenschoutemperaturliste med flerfoldige bruksmuligheter. Her er den:

-40. Vi får begynne her ettersom termometeret vårt ikke går lengre ned så jeg vet ikke om jeg har opplevd noe kaldere. Altså. -40. : veldig kaldt. Om du koker vann og hiver utover utendørs blir det til is med en gang. Ingen andre grunner til å henge noe særlig utendørs.

-35: skitkaldt

-30: tenker altid at -40 ikke kjennes noe særlig kaldere, når det er minus 30, men det viser seg at det kan føles kaldere.

-25: går fint an å være ute, men så veldig gøy er det jo ikke.

-18: snørret fryser i nesa når du puster

-15: om du går med skjerf over nesen fryser øyenvippene

-12: helt greit

-8: ja, da er det jo vinter

+-0 veldig vanskelig å kjenne akkurat når det er null

+2: jeg går stort sett med votter og lue på denne temperaturen

+4: varmt i jula, kaldt om sommeren

+8: vanlig sommertemperatur. Egentlig ganske kaldt

+12: fin turtemperatur

+15: fortsatt fin turtemperatur

+18: min triveselstemperatur. Medmindre jeg skal på tur da. Da blir det for varmt

+22: min makstemperatur. Alt over dette er litt for varmt. Edit: og det må ikke vare for lenge!

+25 edit fremstemt julitemperatur (lengre sør)

+27: herregud

+42: varmeste jeg har opplevd. Ikke så gøy. Det er da man begynner å lure på om det er verst å svette ihjel eller fryse ihjel.

3 kommentarer:

Elisabeth, innerst i veien sa...

He he he, veldig enig. Selv om jeg ikke har opplevd 40 minus, kanskje bare minus 28 eller noe. Og +42 er vondt. Jeg stemmer for 25+ og oppholdsvær i juli, men ingen hører visst på det.

frk. Figenschou sa...

ok, jeg har lagt den inn.

Ragnhild sa...

E heilt enig i at +22 e makstemperatur. Gubben min, som forøvrig og e finnmarking, syns det kan bli slitsomt om det e 22 grada for lenge. 20 går an til nøds.

Likt spesielt godt +4 forklaringa, den va heilt perfekt!

Blogger videre! Uten overskrift!

Om kvelden når jeg legger meg, begynner jeg å lage en liste over det jeg skal gjøre på jobb neste dag. Det høres kanskje lurt ut, men er str...