Allohegenesyforeningkveldsbekk

I dag er det halv dag for det er Allehelgen. Nå følger jeg jo vanligvis ikke kalenderen på sånt, og ikke feirer jeg alle helgnene heller, men Koftesømmersken gjør heller ikke det, så da blir det foreningsmøte fra halvdagens slutt og utover. I Syforeningen Tindrende fjellbekk i midnattsol på vidda. Eller som vi foreningsmedlemmer liker å forkorte det: Syforeningen Tindrende fjellbekk i sol på vidda.
Tanakofta er molefonken fordi vi holder møte uten henne, men hun har flytta til Kauto og får skylde seg selv. Hun har imidlertid varslet oppmøte via Skype.
Koftesømmersken har varslet overlock og jeg har varslet Bernina magic. Så da blir det nye kofter på både meg og Koftesømmersken. Hva det blir på Tanakofta vet jeg ikke, hun kommer neppe til å konvertere og bli Kautokofta. Både fordi det ikke helt er skikken, og fordi den er et mareritt å sy. Det er liksom det indre mantraet, når man sitter og sliter med de seksogførti sømmene som skal møtes pent i ryggen på Sør-Varangerkofta: "i det minste e æ ikke fra kauto....i det minste e æ ikke fra kauto..."
Eller fra Karesuando, som Koftesømmersken. 

Jeg har faktisk ikke helt bestemt meg for dekorfarger, jeg hadde en plan om å være litt sprelsk, men nå heller det mot tradikkesprelsk. Man må jo liksom bruke det man har....og nå har jeg så mye klede liggende.
Vi får se. Eller, noen store overraskelser blir det vel ikke for jeg har jo ikke vært og kjøpt inn noe annet.
Men, jæj gleder mæj! som de sier i Bugøynes.

3 kommentarer:

fru Storlien sa...

Jeg sitter her og undres om jeg skal google "ryggsømmer på kautokofte", eller om jeg skal spørre pent om du vil legge ut et par tre bilder?
DEt e rfredag, jeg er daff og jeg er halvveis nedi bollen med halloweensnop - jeg ber deg om bilder jeg:-)

frk. Figenschou sa...

ja her foreksempel:

http://primusweb.no/things/kofte/NF/NFSA.4415
Og for å si det sånn, den kommer ikke som ferdige deler. Men som pyntebånd. Som skal sys på pyntebånd.


(for man kan jo ikke legge ut bilder i kommentarfeltet)

frk. Figenschou sa...

og her er damekofta:
http://digitaltmuseum.no/things/kofte/NF/NFSA.4412?query=kofte+kautokeino&search_context=1&search_type=continue&js=1&count=277&pos=7

Innså nå at det er første gangen jeg ser ryggen på ei damekofte fra kauto. De har jo ALLTID sjal over.

Påsken kom, sannelig

Det er påske. Jeg vet at vi har påskepynt en plass, jeg tror også jeg vet hvor. Den har ikke kommet opp på grunn av vannkopper, ikke at det ...