Posten, den norske. Og svenske. Og hva faen vet jeg, vi kan vel slenge på den somaliske og retro-romanske.

Her for en måneds tid siden sendte jeg en pakke til Sverige. Som pakke. Sånn at man kan spore den. For jeg stoler jo ikke på posten den norske.
Og så sporte jeg da. Som jo er litt sånn hurtigruten minutt for minutt, fort går det ikke, etter en uke duppet den fortsatt rundt i Norge men jeg tenkte at når den bare kom seg over landegrensen kom det til å gå litt radigere.
Men den gang ei.
Pakken er ankommet mottakerlandet OREBRO Sverige sto det. Og det fortsatte det å stå. Og fortsatte og fortsatte og etter over en uke lå den fortsatt og koste seg i Örebro, og mottakeren ville gjerne ha pakken og avsenderen ville gjerne at mottakeren skulle få pakken men ikke fasiken om den rørte seg av flekken sin der i OREBRO.
Så da går man ned på "Posten". Rimi altså. Og henvender seg i postluken og prøver å få rede på hva som skjer i OREBRO. Og hvorfor man gjør det vet jeg ikke, man får jo ikke akkurat snakke med en statstjenestemann av noe slag, man får snakke med en tenåring som taster inn sporingsnummeret og sier Det står hær at pakken e ankommet mottaker....
Nei, det står det ikke, sier jeg, det står mottakerlandet, og hadde jeg hadde et ønske om å forære en gave til en nasjon hadde det vært ok, men den skal altså fram til en helt spesifikk person som ikke har fått pakken siden den bare ligger og ligger i OREBRO. Hvorfor gjør den det?
Njææææjh....det sto der at pakken var ankommen mottakerlandet.
AaaaaAAAarrgh.
Så da må man dra hjem og gjøre det man skulle ha gjort med en gang, man må ringe en telefonsvarerautomattastevalghelvetesmaskin, og prøve å få snakke med et menneske istedetfor en automat som vil ha deg over på nettsidene til Posten, og til slutt får man snakke med et menneske som kan opplyse om at pakken er i OREBRO. Ooooog om jeg ikke heller kan ringe til Posten den svenske?
Ja, for det er jo dem jeg har betalt en liten formue for å ta vare på sendegodset mitt og overlevert pakken min til og i det hele tatt.
Men Posten den norske kan jo ikke hjelpe, så jeg ringer telefonsvarerautomattastevalghelvetesmaskinen til Posten den svenske, og får etter en stund snakket med en svenske som heldigvis skjønner sånn tålelig godt norsk og sier at den pakken ble forsøkt utkjørt til mottaker for over en uke siden og ligger nå på den lokale ICAen.
Høh.
Jeg vet jo hva "forsøkt utlevert" betyr, det betyr at noen på postkontoret har hvisket navnet til mottakeren halvhøyt, sett seg rundt, og stemplet pakken med "SÖKT", men mottakeren har heller ikke fått noen hentelapp og på sporingssiden står det bare OREBRO og at det skulel bety at man burde komme seg ned på postkontoret sitt og forsøke å få lurt til seg sin egen pakke uten pakkelapp eller noe, det kunne hverken jeg eller hun vite.
Men nå vet vi.
Så pakken blir hentet ut, alle er glade,
men enkelte vurdere seriøst å begynne å bruke et leveransefirma av noe slag istedetfor Posten, den.

Ingen kommentarer:

Tre middels ukjedelige ting som har hendt i dag

1: Jeg fikk et prosjekttilskudd til et prosjekt som er fullfinansiert. Da høres det ut som jeg trikser til meg penger, men det betyr at jeg ...