Og også litt på skeiva.

I går våknet jeg med en satans kink i nakken. Ikke en tradisjonell sidelengs en, men en der jeg ikke klarte å rette ut ryggen helt. Jeg skylder på min sønn, som sannelig vet å forsyne seg av mer enn sin tilmålte plass, for ikke å si seng, natterstid.
Fryktelig vondt, men det verste var at ettersom jeg ikke klarte å strekke meg helt ut, måtte jeg gå med haka ned og en ekstremt ukledelig liten dobbelthake hele dagen. Jeg ble sur hver gang jeg gikk forbi et speil.
Nå er det sånn at pappa hadde jo også bøyd nakke. Thoresen-nakke, som det het i Bjørnevatn. Egentlig var dette en sykdom, hadde pappas lege funnet ut, men uvisst av hvilken grunn kalte denne legen dette for Unge Tyske Sjømenns Sykdom. Den hadde også et vitenskapelig navn, som vi hele tiden glemte, for, Unge Tyske Sjømenns Sykdom trumfer jo det meste.
Det er noe med at nakkehvirvlene er kileformet.
Uansett. Jeg skulle være litt morsom, for det er en av mine fremste kvaliteter, og fortelle dette til søstra mi, men av en eller annen grunn forvekslet jeg det vitenskapelige navnet med et annet og sa til søstra mi at jeg hadde fått Creutzfeldt Jacob.
Det er jo kugalskap.
Det har jeg ikke fått.
Bekymring i andre enden, men til slutt fikk vi redet opp i det, ved hjelp av the Stig, som husket at sykdommen het noe med Scheuer eller Schleuer. Da skjønte søstra mi hva jeg mente, men på grunn av at dette ikke lengre var en artig liten bisetning i en annen historie, men noe som måtte googles og redes ut i, trodde nå både søstra mi og the Stig at jeg trodde jeg hadde fått Unge Tyske Sjømenns Sykdom. På ordentlig. Thoresen-nakken hadde innhentet meg.
Bekymring.
Stor bekymring.

Altså. Jeg har sovet på meg kink i nakken.

Men en skikkelig jævlig en!

Som et artig lite ps i denne historien kan jeg fortelle om en gang jeg var hos nevrolog pga skadet hånd. Dette er veldig lenge siden. Det var i Tromsø, men legen var en Autoritær Søring blant samer og andre nordlendinger. Som en del av utredningen skulle jeg fylle i familiens samlede sykdommer, og pliktskyldig fylte jeg i Unge Tyske Sjømenns Sykdom, ettersom det til en viss grad er arvelig.
Ja. For å si det sånn, dette folkelige navnet er ikke vanlig bruk blant nevrologer. Han FNØS.

Som et avsluttende pps kan jeg også nevne at ingen noen ganger heller har funnet igjen dette navnet i litteraturen. Pappa sa navnet kom av at det var der sykdommen først var observert av en lege. Blant Unge Tyske Sjømenn, altså.

Ingen kommentarer:

26te april

Jeg må skrive en tydelig mail. Det finnes tydelige mailer, strenge mailer, og sure mailer. Jeg har bare skrevet en sur mail en gang i hele m...