Det jeg savner mest

Det jeg savner mest når jeg er hjemme, er kjøleskapet mitt. Og det er dét jeg kommer til å savne aller aller mest når jeg slutter å nomadisere.
Altså, vi har kjøleskap i Nordnorge. Også i Kirkenes. Ikke bare jordgammer. Jeg mener at jeg savner innholdet. Det er så luksuriøst og eksotisk i Sverige. Pølser og oster og rogn og små artige juser og jåggert og jeg aner ikke hva halvparten er.
I Norge er det Jarlsberg, om man skal feire litt, og Gilde salami. Kanskje jåggert om man har vært i Finland og handla.
Utvalget i en velassortert dagligvarehandel i Norge er som på en selvbetjent, vinterstengt bensinstasjon i Sverige.
Det er en annen verden.

På den annen side: Fryseren i Kirkenes er mye mer interessant en fryseren i Stockholm. Isbiter, liksom. Det gror vi i takrenna hjemme, det! Her bruker vi fryseren til elg og hval og rein og multer og blåbær og torsk og rør og kveite og russekrabbe.

Men likevel.
Kjøleskapet.
Jeg kommer til å savne det.

Ingen kommentarer:

26te april

Jeg må skrive en tydelig mail. Det finnes tydelige mailer, strenge mailer, og sure mailer. Jeg har bare skrevet en sur mail en gang i hele m...