Kjære Brio

Jeg vil henlede oppmerksomheten til en bok dere har gitt ut. Jeg vet ikke hva den heter, for den har ingen tittel, det er en bok helt uten tekst. Og det er det jeg vil snakke litt med dere om.
Når man gir ut en bok med bare bilder av dyr, og ingen tekst, hvordan skal man da som foreldrepersolighet lese denne boken? Det er vel nærliggende å løse det ved å lage dyrelyder?
"Se, der er ei ku. Møøøøøø, sier den." Noe sånt. "Se, der er ei ku. Den har et litt spesielt fordøyelsessystem, den har fire mager. Det er vommen, nettmagen, løypemagen og bladmagen" fenger ikke oppmerksomheten til et barn uten språk på samme måte. Og jeg går ut fra at det er denne aldersgruppen denne boken er tenkt for, bokens ikke akkurat naturlige anatomiske estetikk tatt i betraktning.
Som foreldrepersonlighet opplever jeg, med denne antakelsen i mente, det litt problematiske eller rett og slett litt i overkant utfordrende i at utvalget av dyr er dette: (in order of appearance)
Kanin. Kaninbaby. Ekorn. Bever. Rev. Pinnsvin. Bjørn (HURRA!) Fisk. Elg. Meitemark (!!) Udefinert titting.
Les gjennom den lista en gang til.
Kanin. Kaninbaby. Ekorn. Bever. Rev. Pinnsvin. Bjørn. Fisk. Elg. Meitemark. Udefinert titting.
Jeg føler meg også litt lurt av omslaget, for både på forsiden og baksiden er det en ugle.
Dermed var jeg overhodet ikke forberedt på hvordan innholdet skulle sette mine ellers helt adekvate dyreimitatorferdigheter på prøve.

Dere kan jobbe litt mer med neste utgivelse, synes jeg.

Med vennlig hilsen.



5 kommentarer:

Elisabeth, innerst i veien sa...

Hadde det vært bedre med sjiraff, tror du?

frk. Figenschou sa...

nei. den hadde derimot glidd rett inn i dagens utgave.

Unknown sa...

Tror det er meningen å hjernevaske de små så grundig at uansett dyr de ser, så skal de tenke: BRIO!

frk. Figenschou sa...

Jeg pleier ikke å lese opp forlaget når jeg leser bøker til Jendor, så der har de forregnet seg.

Tenkerbell sa...

Mi erfaring e at man kommer langt med å si at dyret sir hei hvis man ikke vet ka det egentlig sir. Det kan aldri bli feil med et smilanes hei. Trur æ.

26te april

Jeg må skrive en tydelig mail. Det finnes tydelige mailer, strenge mailer, og sure mailer. Jeg har bare skrevet en sur mail en gang i hele m...