Ferdaminne

Fortalte jeg forresten om flybussen i Luleå? Luleå har ingen egen flybuss. Det kan jeg tilgi dem. De har en vanlig rutebuss som drar forbi flyplassen og den kommer opp om du googler flybuss, og om du begynner å skrive flyplass i søkefeltet på ruter på Länstrafikkens hjemmesider kommer Luleå Airport opp automatisk. Så det funker. Og når man ankommer Luleå og skal ta bussen inn til byen så kan jeg også tilgi over en lav sko at de ikke har noe system på plass for å hjelpe forvillede turister med å komme seg av på rett plass. Andre steder sier de jo sånn "Nå kommer vi til Storgata, det er nært Scandic, Fillaveien hotell og Storesmell turisthotell. Neste stopp er..." men her må man vite selv og nullprosents bebreidelse på det. (Ok kanskje ti prosent egentlig.) Men! Når man skal DRA fra Luleå! Da kan man ta samme rutebuss, og da kan man ta den fra Busstasjonen, Shopping eller Smedjegatan var det vel. Busstasjonen føltes som et sikkert kort, rett ved hotellet og det føltes også som minst mulighet for forvirring ang gå på rett buss og finne rett stopp. 

HA

HA 

HA.

"Busstasjonen" er nemlig ikke i dette tilfellet selve Buss-stasjonen. Det kunne man jo trodd. Der man kommer slepende på sin trillekoffert til bussasjonen og begynner å lete etter riktig plattform, som i rutetabellen på nett heter "Läge B" men som ikke samsvarer med plattformer, avgangstavle eller geografi. Heldigvis er man av den nervøse og forsiktige typen og møter opp i god tid og forvirret innser at ifølge alle tavler på busstasjonen så går det ingen flybuss. "Busstasjonen" er nemlig et stopp. Ikke busstasjonen. Hvis dere skjønner. Og det stoppet ligger ikke på bussastsjonen, men bak, over på andre siden av en liten vei.
Der skal man stå. 
Og heldigvis sto det et annet menneske der, under et lite busskur som rett nok var merket "Busstasjonen". Som jo stoppet het. Og heldigvis hadde det mennesket med seg trillekoffert som fikk rett lampe til å lyse opp i mitt på dette tidspunkt forvirrede indre kart. DER skal man stå. Takk til Länstrafikken for den. Altså hva tenkte dere der? 

Jeg har lyst å spørre en gang til i versaler men det er greit. Jeg vil bare si at der kan dere godt tenke om.

2 kommentarer:

Tove sa...

Haha! Ja, verkligen förvirrande! Först har de alltså en Busstation och sedan har de en hållplats som heter Busstationen. Herregud. Det låter så småstadsaktigt att ha en busshållplats som heter Badhuset eller Kyrkan eller Busstationen. :D

frk. Figenschou sa...

Altså, Badhuset hadde man jo forstått. Det er jo ingen som tror bussen kommer svømmende fra inn under stupebrettet. Men Busstasjonen? Her BER man jo om forvirrede reisende.

Tre middels ukjedelige ting som har hendt i dag

1: Jeg fikk et prosjekttilskudd til et prosjekt som er fullfinansiert. Da høres det ut som jeg trikser til meg penger, men det betyr at jeg ...