Meme me, me

Det har visst foregått en greie, en eller annen plass på internett, som jeg ikke har fått med meg men som andre refererer til, og det er noe sånt som: Hva skulle du ønske at andre visste om yrket ditt?
(Her er det veldig mange legevaktsleger som har MYE å si om ventetid.)
Og ettersom jeg ikke kjente bloggeren der jeg kom over det nå sist, men heller ikke klarer å kommentere på andres innlegg for tiden (pyton, unnskyld alle) så skrev jeg ingenting, bare leste, men tenkte jo såklart på hva jeg skulle ønske at andre visste om yrket mitt.
Jeg kom vel fram til at det egentlig ikke er så mye. Folk er ikke så opptatt av kunstnere og treffer ikke nok av oss til at det oppstår så mange myter. Bortsett fra den der om rødvin da, men tror alle skjønner at å drikke på jobb er uproduktivt.
Men noen få ting skulle jeg kanskje sett at folk visste.
Så.
1. (OI det var lenge siden jeg hadde drevet med lister på bloggen, når slutte jeg med det???)
1: Når du spør om det går rundt så spør du egentlig om personøkonomien min.
2: Et kunstverk skal ikke tolkes på én spesifikk måte. Det finnes ingen nøkkel, det er ikke en rebus, du skal ikke være smart nok til å skjønne akkurat hva jeg mente. Jeg vet heller ikke akkurat hva jeg mente, da kunne jeg jo bare sagt det i rene ord. Det skal oppleves heller enn tolkes.
3: De fleste kunstnere selger ikke kunsten sin i særlig grad, dette var det slutt med på femtitallet. Når investerte du sist i et originalt kunstverk fra et galleri? Det går mye i stipender for å få det til å gå rundt. Og de færreste billedkunstnere lever av statlige stipender. Istedet går det mye i solidariske stipender. Når jeg selger et verk, går en del av summen til et stipendfond som fagforeningen min forvalter. Herfra søkes det arbeidsstipender.

Ja. Dette er vel det jeg oftest må forklare. Men det kan jo være det er an hel HAUG med myter og misforståelser jeg ikke vet noe om fordi jeg ikke møter noen som presenterer dem for meg.
Jeg liker ganske godt å høre om hva andre driver med sjøl også. Men det er vanskelig å stille intelligente spørsmål når man vet veldig lite. Da kommer man kanskje fram med de mytene man har hørt.
Eller sausa i hop i egen hjerne, for den saks skyld. Jeg er jo kunstner, mener jeg, og i overkant kreativ.


Ingen kommentarer:

Tre middels ukjedelige ting som har hendt i dag

1: Jeg fikk et prosjekttilskudd til et prosjekt som er fullfinansiert. Da høres det ut som jeg trikser til meg penger, men det betyr at jeg ...