+

Nå tenker jeg bare på vev. Veeeev. Veven min. Klarer jeg å reparere den? Den er fortsatt hos Riistina, som sto for handelen. Jeg vil ha den. Riistina, hvorfor bor du i Gokk?
Planen er å legge ut bilde av skaden på et par duodjisider med en foreslått framgangsmåte for reparasjon, for da er det alltid et par gubber som vet bedre. Med en god porsjon flaks kan den limes.
 
I kveld skal jeg treffe en slektning. Som jeg ikke visste om. Pappa sin familie er jo alle døde og rent intellektuelt OG hvis jeg nå hadde tenkt meg om, så vet jeg at farfar hadde endel søsken så da må jo pappa ha hatt ganske mange søskenbarn men jeg vet ingenting om dem. Han snakket ikke om dem, hadde ingen kontakt. Han hadde fem søsken men hadde bare kontakt med tante Hild og hun bodde i USA. 
Og så ringte telefonen, og det er jo alltid en selger, men man vet jo ikke, og så var det ikke en selger men Roar, pappas søskenbarn, som jeg aldri hadde hørt om. Han var i Kirkenes på ferie. Med sønnen. Som er min tremmening, og i samisk sammenheng så er jo det tjukkeste slekta men denne delen av familien er ikke i samisk sammenheng. Men likevel. Og vi skal treffes i dag. På telefonen fyrte han av ganske mange navn på slektninger som jeg aldri hadde hørt om så de finnes jo der ute men jeg aner ikke hvem de er. Eller jo innimellom kom det et navn jeg kjente. Men jeg skal gå ned til mamma snart (for jeg har jo ferie! Har spist kake til frokost!) og så skal hun gi meg et bittelite oppfriskningskurs så jeg klarer å henge navn på knagger i kveld når vi møtes. 
Tenk at jeg har slekt. 

Og når jeg har vært hos mamma skal jeg gå ned til grensekommisariatet og omregistrere båten min, jeg gjorde noen forsøk på det i fjor sommer for nå er den satt på elva, men jeg kom meg aldri inn der, enda de har åpningstider og alt, så i dag ringte jeg ned og sa jeg må fikse pappa sin båt, og han som tok telefonen sa "hva het far din" og "haha, jeg har hatt ham som lærer." Og da ble jeg så glad. 
Da jeg var ung var det alltid sånt et mareritt å treffe pappas elever på byen for de bare FAR DIN E PEISE GAL! og jeg bare åja, jaha. Han er ganske normal hjemme da. 
Som kanskje bare var 70% sant men han på grensekommisariatet sa ingenting sånt og jeg vet ikke hva han tenkte, men jeg skal iallefall få fiksa det med båten snart. Og treffe pappa sitt søskenbarn. 
Og jeg har kjøpt en vev. Og jeg har ferie. 
Det går absolutt i pluss i dag.

4 kommentarer:

AnnaH sa...

Ursäkta min okunskap men vad är en beinvev? Jag gick helt bet på norskan här och när jag googlar så kommer det bara upp medicinska sidor om skelettet.

frk. Figenschou sa...

Haha for det gjorde det når jeg googlet også! Jeg googlet for å finne en ok pris. Måtte gi opp. Det er en bandvev. Av ben. Eller horn.

frk. Figenschou sa...

Sånn!: https://www.omnia.ie/index.php?navigation_function=2&navigation_item=%2F900%2Fnbm_bildarkiv_52146&repid=1

AnnaH sa...

Aha, då förstår jag! Fina grejer! Men synd att den skulle gå sönder! Jag har en i trä, inte gammal dock. Och jag älskar vackra band.

Blogger videre! Uten overskrift!

Om kvelden når jeg legger meg, begynner jeg å lage en liste over det jeg skal gjøre på jobb neste dag. Det høres kanskje lurt ut, men er str...