Ikke; ikke.

I går var det en dobbeltubakonsert jeg ville gå på og eks-søstra var i byen og i dag er det en finissage og folk jeg kjenner som er i byen for Pride, men jeg er fortsatt under ullteppet. I går tror jeg ikke jeg ville gått på jobb om jeg var statsminister engang, og hva har man egentlig alle de der rådgiverne og assistentene til? De kunne vel tatt endel avgjørelser om landet var i sånn fare. 
Nå tror jeg det begynner å bli bedre men jeg er absolutt ikke i form til noe rai. Jeg kunne muligens tatt noen nasjonale avgjørelser over telefon, om det ikke var for komplisert.

Jeg så noen av RingenesHerre filmene fra under ullteppet, og så fikk jeg lyst å lese boka igjen for det er jo fine filmer, men, allerede litt daterte, hva? og så er det jo så mye som mangler og jeg elsket boka sø høyt. Eller bøkerne. Jeg pleide å lese Ringenes Herre i jula før. Da var det liksom passe lenge siden sist og man hadde tid. Men jeg fant ikke min utgave nå, tror kanskje søstra mi har den i Oslo, skjønt jeg husker at hun ikke ville lese den likevel for først hadde hun sett filmen og Frodo som hobbitt der, og som hun sa det, hvorfor skulle hun lese en bok der han var femtitre år? men jeg tror likevel ikke jeg fikk den tilbake og så fant jeg en som har vært the Stig sin, stående her i vårt felles bibliotek. 
Og det må jo ha vært i samme oversettelse som jeg leste den i den gang, for tyve år siden, for det stemmer forsåvidt med utgivelsesåret, men oversettelsen i seg er fra 1979 og jeg kan ikke huske at jeg reagerte på den sist jeg leste boka, jeg elsket boka, men nå tar den fra meg all flyt. 
Den er pussig og gammeldags. Og da jeg leste den i ca 2000, var ikke 1979 like lenge siden og jeg leste sikkert veldig mange/atskillig flere bøker i den type språkdrakt da enn nå, men bare det at de sier De til hverandre. Aaaarhgh. Neinei. Alt er så hakkete og oppstyltet.
Så jeg finner ikke tilbake til den. Til historien. Eller til opplevelsen. Men jeg skal lese ferdig. 


Ingen kommentarer:

Blogger videre! Uten overskrift!

Om kvelden når jeg legger meg, begynner jeg å lage en liste over det jeg skal gjøre på jobb neste dag. Det høres kanskje lurt ut, men er str...