Historieleksjon: beltebruk blant samer i Sør-Varanger, samt moderne bruk av selvsamme tilbehør

Jeg kom et stykke videre i går. Det funket sånn at hver gang jeg hadde gjort noe, sendte jeg en mail til læreren, og så ga hun meg neste steg på veien når hun leste mailen. Jeg har sydd foring og spent beltet på og sydd fast. Det er så mange lag med seilduk og vev og søm at det var som å sy i bark. Nå gjenstår lukkemekanismen. Jeg har vært litt usikker på hvordan den skal være, for om man ser på gamle belter er det jo ingen som har dem på, så skal den sitte foran? På siden?
Går man på digitaltmuseum.no ser man masse dusker men skal de knytes eller henge? Folk flest her har samme lukkemekanisme på vevde belter som på skinnbelte, men det kan ikke ha vært sånn før, om man ser på gamle belter, som har midjeband inne beltet og doble dusker utpå.
Ifølge koftepolitiet eller kanskje heller det lokale kofteborgervernet, bruker vi IKKE doble dusker her, men det er overveldende bevis på det motsatte i gammelt billedmateriale og også om man ser på gamle belter. Og så er det så mye forskjellig! Det har jo en tendens til å bli litt standardisert når man jobber fra en tradisjon. Samme farger, samme mønstre, samme endinger, men voi herran så mye artig som ligger ute. Og her har jeg et ansvar, som faktisk vever. Ikke nødvendigvis følge standardiseringen.
Skjønt...akkurat i dette beltet tror jeg jeg gjør det ganske Modern Standard, fordi det virker lettest akkurat nå. Steg-for-steg-framgangsmåten har liksom ført meg hit. Men det neste! Jeg har et til ferdig og to i veven!

Men altså. Hvordan gikk de med belte før?
Hengende og slengende, om man ser på gamle bilder.
Nå låner jeg fra digitaltmuseum, screenshot for formidlingens del og link under:
https://digitaltmuseum.no/021017665360/en-gruppe-samiske-kvinner-og-barn-fotografert-utenfor-et-tommerhus-pasvi/media?slide=0

https://digitaltmuseum.no/021016962011/mathis-nilsen-noste-og-konen-pa-lushaugen-kirkenes-en-tredje-person-sitter/media?slide=0

https://digitaltmuseum.no/021015889915/sydpolsfarerne-per-jon-savio-og-ole-johnsen-must-pa-verandaen-til-wessels/media?slide=0


Og her! Han her er jo faktisk hos fotografen!

Kanskje er beltene tilpasset peskbruk og så justerer man dem for lengden med kofte, på denne måten, men det er jo ikke....liksom elegant. Det er mer kult. Jeg går nok ikke for denne løsningen. Litt av problemet er jo det man ser her, det er ikke lett å regulere lengden, og man blir jo både tjukk og tynn i løpet av livet så jeg kanskje kjører overlapp som er blitt standard nå. Men overlapp med doble dusker? Det går an! (men...skal de knytes?)


Men ser her:

https://digitaltmuseum.no/021026098924/belte/media?slide=0

Ser dere de vevde kantene på endene? Jeg har aldri sett noe annet enn klede der, i moderne belter.


Og her: https://digitaltmuseum.no/011023294963/belte/media?slide=0


Tofargede ender, i klede. ARTIG!

Det er viktig å huske på at det er rom for kreativitet og estetisk skaperglede også når man står i en tradisjon!



Og her står jeg med et belte som er ganske standard moderne og funderer på lukkemekanismen. Mønsteret er gammelt, men garn og foring er moderne materialer og det gir en forskjell i resultatet, helt klart.

Jeg gleder meg til det er ferdig men jeg gleder meg også til å begynne på det neste!




Ingen kommentarer:

Fremmelig drift

Jeg driver altså med en form for glassmalerier eller bevegelige bilder for tiden. Jeg legger skjellakk og akryl, noen ganger også potetmel, ...