Og så kom vi oss ut

Jeg hadde jo bestemt meg for at jeg skulle kjøre båten selv denne gangen. Så det spurte jeg om og da vi satt oss i båten sa jeg plutselig neineinei og ombestemte meg. Men jeg ville virkelig ikke. Og jeg var kjempeirritert på meg selv men jeg ville altså virkelig IKKE. Og fem minutter senere var jeg glad for det, for da fikk vi motorstopp rett over Holmfossen og selv om den er demmet opp og under vann så drar den godt enda, så da var det å hive seg på årene og komme seg ut av strømmen så man ikke dundret flatsides inn i Russland.
Da virket det plutselig ganske vanskelig å skulle komme seg til Harefoss.
Uten motor. Over to fosser. Og hjem på søndag.
Jendor tok det pent men han var mer en bittelitt skuffet. Jeg var mer litt forvirret og opptatt av å komme meg unna fossen der og da.
Men så kjenner man jo mer enn ett menneske med båt. Og den som kjørte båten kjente også folk. Og etter litt orging og telefonering til noen som sto og fisket og andre som rensket bær og litt frem og tilbake fikk vi lånt en båt som både fikk fraktet oss ned til neste foss, og skysskaren hjem igjen før mørkets frembrudd, og som OGSÅ fikk slept båt nr 1 hjem. Bare at den siste etappen var ikke vi involvert i, for da var vi på Harefoss. Og eieren av båt nr to lovte å komme og hente oss på søndag i båt nr tre. (For ordens skyld er det egentlig jeg som eier båt nr en, men ikke motoren i den.)

Og så var vi på Harefoss. Og Jendor sa, igjen og igjen, "TÆNK kor heldig vi e". Og været var fint og myggen summet knapt og fisken beit og vi stekte harr på bål og hadde smør og juice i kjølebag i gangen og leste gamle donaldblader og rasjonerte på sjokoladen og gikk tur over hytta og så ned og litt, bittelitt, så jeg på alt som må gjøres før hytta er ferdig men aller mest bare fisket vi. Jeg plukket litt blåbær.
Men aller mest sto vi ved løpet og fisket med makk, sluk, spinner, flue og anlegg.
Og Jendor klarer seg egentlig ganske bra selv. Men han får hjelp. Kanskje så mye hjelp at det egentlig kunne vært artigere for foreldrene med litt mindre hjelp, men han er bare syv. Han klarer seg fint på makk og dupp men anlegg blir for mye styr, han har jo en tendens til å drive litt oppvisningsfiske og da blir det krøll der det kan bli krøll. Man kunne kanskje tvunget ham til å klare seg mer selv.
Neste gang. Og han kan jo både riste og sløye harr selv (ikke abbor, det kan ikke jeg heller.)

Og jeg kjente at jeg vil være mer på Harefoss men jeg kan jo ikke fortsette å engasjere halve Pasvikdalens befolkning hver gang jeg skal på hytta. Så jeg må lære meg med den båten, og med strømmen. Og så må jeg få gjort noe med taket på hytta. Det må jeg faktisk.

I dag kommer mamma og Knutstefar på middag og jeg og mamma skal prøve å gjenskape farmors oppskrifte med kokt harr med laubær og sursildkrydder.

Nå kommer bildene.

Litt fin på Harefoss. LITT fint.

Melk og blåbær, da vi fortsatt hadde melk, så ca på dag to.
Der nede er hytta mi. Resten er Russland.

Litt fint på Harefoss, men litt fin mann også.

Hytte? Jeg har tilogmed to!

Han dreper fisken selv. Og kaster ut og sveiver inn, men får også krøll og styr helt selv.