Det er de der små finessene jeg ikke får tak på.

Det viser seg at jeg snakker mye dårligere svensk enn jeg trodde. Iallefall er uttallelsen ingenting å skryte av.

Jeg skulle besøke en kompis og forsøkte å finne Allingsåsvägen. Ei ung jente kom ut fra et hus med en baby under armen og en søppelpose, så jeg spurte henne.
Unnskyld, men vet du hvor Allingsåsvägen er?
Åh, nei, hun var så dårlig på sånt, hun ante ikke! Ingen anelse!

Det viste seg etterpå at vi hadde denne samtalen i Allingsåsvägen.
Det synes jeg minst en av oss burde visst, og kanskje særlig hun som bodde der.





3 kommentarer:

Nick Muddyfoot sa...

Vi får være fornøyd med at hun kastet søppelposen, og ikke babyen.

Hustvedts sa...

Ja, uttale av svensk kan være en utfordring. Men så er da svensker ganske mye dårlige på å forstå oss nordmenn enn vi er til å forstå dem! Jeg er riktignok fra sør-vestlandet, men ble i Stockholm tatt for å være hollender ... Og fra Skåne og div. andre steder ...

Hilsen ei som har jobba i Stockholm en sommer ...

frk. Figenschou sa...

her tror de ofte jeg er fra gotland. Om de ikke er fra gotland da.

Avlistet

Jeg sitter og venter på et teams-møte. Som betyr at jeg har gått tidlig hjem fra ateliéret. Og det betyr at når jeg er ferdig på jobb er jeg...