Verbet "skal"

Jeg har lagt merke til at jeg har et litt fritt forhold til dette verbet. Ikke i praksis altså, men i språket. Jeg både tenker og sier sånne ting som "Skal det bli stress?"
Og dette er på ingen måte arven fra "folket mitt", som Morten sier, men rett og slett det helvettes Amerika. Jeg har blitt amerikanisert. Jeg er nemlig ganske sikker på at dette kommer fra en amerikansk venninne, (som på ingen måte er helvettes), og hennes kaste-seg-ut-i-det-norsk da hun begynte å prate samtlige dialekter på en gang. Imponerende nok.
Jeg har rett og slett adoptert det derfra. Jeg kan ikke skjønne hvor ellers min frie bruk kommer ifra.

Hun er også opphavet til ordet "Liggemåte!" der vi andre ville skrevet "i lige måte".



Jeg håper forresten ikke dette gjelds som hets av utlendinger, jeg vil jo gjerne være politisk ustøtende. Muligens det hadde vært hets om hun hadde vært neger.

Ingen kommentarer:

fortid, fremtid, nutid

Hver gang jeg treffer folk og snakker med folk så snakker jeg bare om jobb. Jeg kan bare snakke om jobb. Jeg vil ikke være sånn, jeg tenker ...