Neineinei.

Per Kristian Foss og Lundteigen er på radio og hånler av hverandre. Nå er jeg jo allergisk mot debattprogrammer, men noe fanget min oppmerksomhet før jeg rakk å slenge radioen i veggen.
Foss omtalte oss, (nordmenn) som "skatteborgere".
Herre jesus fred og fader.
Å omtale nordmenn som "skattebetalere" var noe Carli Hagen innførte på ca nittitallet. Før det hadde vi vært borgere. Vi gikk altså fra å være med-lemmer til å ha løst en slags "norgesbilletten, alt inkludert!"

Men hva slags ullen retorikk ligger det i "skatteborgere"?



Ok, etter å ha guglet ordet innser jeg at det neppe er Foss som har konstruert begrepet. Men likevel! Argh!

Ingen kommentarer:

Tre middels ukjedelige ting som har hendt i dag

1: Jeg fikk et prosjekttilskudd til et prosjekt som er fullfinansiert. Da høres det ut som jeg trikser til meg penger, men det betyr at jeg ...