Ferie

Jeg og familien (den selvlagde) er på ferie i Finland. Det er jo ikke sånn vi pleier å gjøre så nå bare pakket vi oss i bilen og dro. Én natt i Ivalo, en i Saarisälka. Som ble to, for i Saari er det et bittelite badeland og Jendor som har vært uhyre skeptisk til vann syntes det var helt fantastisk så da benytter vi anledningen og bader en dag til. 
Noen andre som benytter anledningen er absolutt alle jeg skal jobbe med fremover som må ha underskrifter og fraktforslag og godkjenninger og planer i DAG, og da tenker jeg faktisk bare at da burde du sendt det for en uke siden. Jeg er på ferie. I hele TRE dager. I utlandet. Uten datamaskin.

Det er ikke så lett å forklare Ivalo eller hvertfall ikke dragningen mot Ivalo, men det er jo et veikryss man bare kjører forbi, eller så stopper man toppen på Alko, så det å ha det som destinasjon er litt forlokkende. Å kjøre FORBI butikkene i Näätamö...herregud da er man jo på vei på ferie! Ivalo er på en måte som Kirkenes, men i innlandet. Masse tomme lokaler men større enn man skulle tro på grunn av omlandet. Ivalo har to store dagligvarebutikker (mye større utvalg enn Kirkenes), tre bruktbutikker hvorav en selger grindvever, og en maskinvarebutikk. Ivalohuset er en sjamanbutikk. Og dett var dett.
Tror jeg. Perfekt sted for shoppingferie. Julegaver til alle på den lokale Lapland Shop!

Saarisälka er et helt rendyrket turiststed, bygd opp rund skisport og badeland, men nå lillebroren til Levi som har mer skisport og større badeland og ikke er så mange flere timer å kjøre, så litt i bakevja, men fortsatt total turist, det er ikke noe lokalbefolkning her, det er en liten landsby av spisesteder, souvernirbutikker, utleieleilgheter og hoteller. Enormt fascinerede. Av litt uklar grunn.

I morgen skal vi kjøre hjem, men vi skal innom Alko og S-Market. Siidamuseet og duodjibutikken på Sajos tok vi på vei hit. 

Og så er det å halvirritert svare på tusen mail når vi kommer hjem. Og så er det å dra til Luleå. 
Jeg har nok fått min kvote av hotellfrokoster når jeg kommer hjem fra den turen. Og da blir det fint å være hjemme en stund.

Ingen kommentarer:

Tre middels ukjedelige ting som har hendt i dag

1: Jeg fikk et prosjekttilskudd til et prosjekt som er fullfinansiert. Da høres det ut som jeg trikser til meg penger, men det betyr at jeg ...