Ja, det irriterer meg litt. Faktisk.

En av de tingene jeg kan bli litt oppgitt over når det gjelder Kirkenes, er at det i så mange butikker jobber mennesker som ikke snakker særlig godt norsk. Og når jeg skriver dette, føler jeg meg som noen som akkurat har sagt Jeg er ikke rasist, men...
Det stedet det stresser meg mest, er apoteket. Den følelsen av at vi kanskje ikke har forstått hverandre nå, men at jeg likevel må stole på din avgjørelse, er frustrerende. I andre butikker er jo denne frustrasjonen uten større konsekvenser. Nei vent, og hos frisøren. Konsekvensene er jo ikke like alvorlige, men jeg har måttet leve med dem. 
I dag skulle jeg kjøpe en overtrekksbukse til Jendor, og gikk på den uteklærbutikken som også selger klær til barn. Den er stor så da spør jeg om hjelp med en gang og før jeg bruker opp all energien på å lete meg ihjel. "Har dere overtrekksbukser, spør jeg en dame i jegjobberher-klær. " Åver-...?!?!?!" sier hun. "Overtrekksbukser?" spør jeg igjen og nå gjør hun bare en irritert grimase til meg.  "Jeg går og leter selv!" sier jeg, vennlig, men oppgitt inni meg, for kombinasjonen av østeuropesisk servicekultur og nordnorsk servicemindedness, de to verste på kontinentet, går helt i overdrift i kombinasjonen østeuropeere i nordnorske bedrifter, og det er sjelden bedre hjelp å få enn dette. De skjønner ikke hva du sier og vil helst ikke hjelpe heller. Og du kan ikke tvinge noen som ikke forstår hva du sier til å hjelpe deg. 
Jeg fant ingen overttrekksbukser heller. 

En annen ting jeg har innsett  at jeg ikke liker, er Puben. Det tok meg sannelig lang nok tid. Det har liksom alltid vært det stedet vi går. De har byttet lokaler og eiere og navn, og vi har fulgt etter. Men hvorfor? Man må passe på å drikke boksøl fordi glassene ofte er skitne, det er dyrt men de vil ha tips når du betaler, og man bestiller i baren så skal man virkelig tipse for at de har strukket ut hånden for å gi deg den ølen du har betalt 126 kroner for? Og folk er så fulle. Det er mest det. Dritings, masete mennesker. Det er rett og slett ikke trivelig, har jeg innsett. Jeg vil gå på en voksenplass der folk ikke er kanakkas, og der det er hyggelig musikk og trivelig stemning. Det stedet finnes jo ikke i Kirkenes. Kan ikke gå dit da. Skal en tur på puben og treffe tilreisende kunstner i kveld.

Det er såklart ingen løsning på dette. Puben er puben, har alltid vært det, og det er viktig at folk integreses og at de jobber. 
Jeg får starte det der trivelige utestedet selv. Og selge overtrekksbukser fra under disk. 
Og jeg ER ikke rasist, men....

Ingen kommentarer:

Stillingsannonse

Nå vil jeg slutte i jobben min. Det skjer fra tid til annen, oftest skjer det når det går veldig bra, da blir jeg lei. Jeg er jo mest vant t...