ting fra barndommen jeg gledet meg over

Lukten av sånne små bregner
ting som var regnbuefarget
ting som var grønt
shagma
det var en gang et menneske
innvandrermusa hassan i "sirkeline"
å leke "ekorn og storesøster"
Å leke alle ting som innebar et elemet av luring
å lage ting
leke detektiv
lage hemmelige klubber
bygge snehuler (men i barndommen er det alltid sommer)
høre på middelaldermusikk
spise fox og bugg og non-stop
leke med keepers og mylittlepony
uer knødd med poteter
alle myke dyr
å lage pistoler av lego
å ødelegge dundyner
rent sengtøy
å late som jeg var med i de olympiske leker og padle over stuegulvet mens mamma var kommentator, det var SKIKKELIG stas
glitter
hoppe høyt mens man henger i armene til de voksne som går på hver side
ja pjoi tchai ja djeduski
lage huler
lese
se tegnefilmer
alt som minnet om science fiction, bare at det het ikke det da.
late som jeg var en hund
hoppe fra tremeteren
se på sommer i tyrol
bygge med lego
leke leker der russedokka måtte være den slemme karakteren
få nye ting

2 kommentarer:

Rållserau sa...

Å, så trivelig. Jeg kan hele Shagma-sangen på tullefransk.

Anonym sa...

- ødelegge dundyner - pussig !

En gang var nemlig venninna mi og jeg med mamma og tømte en gammel villa etter ei dame. Huset skulle rives, så vi herja rundt !

I soverommene og på loftet fant vi
mange gamle, fullstappa dundyner som vi spjæra og heiv ut av vinduene !
For ei dunføyke !

(Mamma ble litt lei seg da vi stakk hull i to eldgamle rosa dyner med silketrekk, det var edderdun som velta ut !)

Synd at mamma rakk å kaste en hel haug fjærputer på bålet før vi fant dem !!

Slå den du !!

fortid, fremtid, nutid

Hver gang jeg treffer folk og snakker med folk så snakker jeg bare om jobb. Jeg kan bare snakke om jobb. Jeg vil ikke være sånn, jeg tenker ...