En liten medley over sanger og rim mamma pleide å synge til meg da jeg var liten:

Kjeeenner du min skatt Olaaava
Ambresambrosambresambros der under hviler den
som hengte seeeg av kjæærlighet til Olaava
Ambresambrosambresambrosi
Her en dag i mai
lå jeg ved en kai
og loset whisky og konjakk
Kjenne du han Gunnar
kjempekjekk kar
æ gikk i lag me han på skoln
se på bilde som æ har
han står attme lærinna
svart å stritt hår
æå han i massevis av masse mange vis av år
Kjæra syster hei svara inte nei svara ja s blir vi glaaada
Ole Bull
hadde svull
i sitt lille rompehull
Å kem i hælvette kasta stein på ei flaska brennvin tjo hei


Jeg og Morten har funnet ut at om vi noen gang får unger får ikke mamma passe dem uten tilsyn.

5 kommentarer:

Anonym sa...

æ skal ikke lære ongen din nåt av d dær, men kanskje:
birrebæ birrebæ birrebirrebirrebirrebæ
bæ bæ birrebæ bæsj

den e da nyyydelig? (men kanskje det va solemia sin)

(dessuten hadde du glemt litt av barnelærdommen: "bæstevænna, han å æ" før "i mange massevis av år")

frk. Figenschou sa...

ja, birrebæsjn hadde æ glæmt.

Du skal bare være glad for at æ ikke huske alt ordrætt.

solveig sa...

den va min mamma. men også:
skål for han adam som drakj.
og skål for ho eva som sprakj
førr hadde ikkje han adam sprokje,
så hadde ikkje ho eva stokkje
og da hadde ikkje vi sotte her og drokkje!

frk. Figenschou sa...

regla man skal fræmsi før man spise sauebæsj va min åsså. Basta.

solveig sa...

og "ruth tutt konvolutt satt på trappa og kyssa med en gutt" samt
"onga i store donga satt på trappa og ropte pappa
så kom sverre, da blei det verre
så kom ruth; da blei det slutt"

riman hennes gikk forundelig nok hardt utover ho stakkars tante ruth. ane æ en hemmeligholdt familiefeide?

Fremmelig drift

Jeg driver altså med en form for glassmalerier eller bevegelige bilder for tiden. Jeg legger skjellakk og akryl, noen ganger også potetmel, ...