Blomsternytt

Nå har orkideen altså grodd fram to nye blomsterstengler etter å ha stått som udekorativt ugress i nærmere et år. Jeg kan telle tre håpefulle knopper på hver stengel.
Ekstremt dårlig timing da, ettersom vi drar hjem på søndag og den må klare seg uten vann og lys i ukesvis. Det blir nok med håpet i de knoppene.

Den er forsåvidt ikke så opptatt av lys, denne orkideen, det er jo litt artig. Eller, jeg skal kanskje heller si at jeg er imponert over dens tilpasningsevne. Først hadde blomsterstenglene retning vinduene og lyset, men så tverrvendte de og er nå på vei inni rommet. Jeg hadde gjort det samme. Det er tretten grader i vinduskarmen der den står. (Nei huset er ikke bygget i 1926, det er knappe ti år gammelt.) Og jeg tror ikke tretten grader er noe videre til trivselstemperatur for tropiske planter. Den forsøker med andre ord å flykte inn i rommet. Jeg kan hilse og si at det er ikke så mye varmere her, men alle monner drar, det er klart.

2 kommentarer:

Elisabeth, innerst i veien sa...

Jepp, 13 grader i karmen her, ti år gammelt hus, blomstrende orkide. Check.

frk. Figenschou sa...

Hahaha!

fortid, fremtid, nutid

Hver gang jeg treffer folk og snakker med folk så snakker jeg bare om jobb. Jeg kan bare snakke om jobb. Jeg vil ikke være sånn, jeg tenker ...