en liten ting jeg har tenkt på

Jeg kan jo ha en tendens til å ikle meg klær med et visst samisk tilsnitt. Det er i og for seg ikke så rart. Og jeg tror at stockholmerne ikke kjenner igjen samiske klær men tror at jeg skal ut og laive i skogen.
Og så har jeg mange venner som kan ha en tendens til å kle seg i klær med samisk kulør. -itet. Det er i og for seg heller ikke så rart.
Og når vi kommer sammen, planlagt eller tilfeldig, i våre kofter og bånd og kommager og sjal og čuipier og andre fine ting, får vi alltid dette spørsmålet, av en eller annen tilfeldig fremmedfolk:
"Skal dere på fest?"

Og hæ? skal samer alltid på fest?
Innimellom skal vi faktisk bare ta heisen! Eller lignende!
Så jeg blir litt forvirret.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kanskje for at det e så mange fine farga på alle klærne? Eller kanskje for at nordinga (på veldig generell basis) e gladere enn andre? Mulig det rett å slett e kombinasjonen?

frk. Figenschou sa...

jo, men det e jo ingen som kommer i full koftebekledning! Det e et sjal her og ei hua der og en holbi som stikk ut under kåpa.

men jo. det e nok kombinasjonen.

fortid, fremtid, nutid

Hver gang jeg treffer folk og snakker med folk så snakker jeg bare om jobb. Jeg kan bare snakke om jobb. Jeg vil ikke være sånn, jeg tenker ...