for hun er et mehe

Ja, den der energien som jeg har klaga på at var på null? Den er på null.
Var og klippet håret her om dagen og da lurte frisøren på om jeg hadde en vitaminbrist/-mangel for hun syntes jeg mista så mye hår. Hmmmmm, tenkte jeg men så forsøkte hun å selge meg løsningen på problemet. Og da ble jeg straks mindre innstilt på å ta det for god fisk. Dessuten tar jeg jo tran så hvordan kan jeg ha vitaminmangel?

Men jeg er sliten. Å hoppe inn i noen andres ferie var gøy, men også ekstremsportslig. Jeg følte at jeg trengte å roe litt ned i dag. Dessverre hadde jeg en avtale klokken ni i dag morrest og et annet forventet oppmøte klokken fire til halv åtte så det var duket for en lang dag på kontoret. Men i morgen. Da var planen å ta det med ro.
Dessverre er jeg ikke til å stole på for fem øre for tiden så møtet klokken ni i dag er egentlig klokken ni i morgen, hvilket vil si at jeg sitter her som et mehe nå og at jeg ikke kan ta det litt mer med ro i morgen.
Jeg prøver å kurere hodepinen med kaffe men det må kanskje sterkere lut til, (sprit?) og googler vitaminmangel+null energi+svimmel når man reiser seg+glemsom+mehe+plutselig slett hår+lyssensitiv, og det ser ut til at jeg nok kommer til å forlate dette jordeliv om høyst et par uker. Det gjør det jo alltid om man googler noe som har med kropp å gjøre så jeg har ikke egentlig panikk. Bare veldig lyst å sove litt.

5 kommentarer:

Rødhette sa...

Kjedelig å bomme på avtaler med en hel dag, ja. Men hvis du føler deg uvanlig slapp, burde du ta noen blodprøver for å sjekke tilstanden! Foreslår at du sjekker stoffskiftet (TSH, FT4 og FT3), vitamin B12 og folat, vitamin D, HbA1c (langtidsblodsukkeret) og vanlig blodsukker, samt hemoglobin ("blodprosenten") og røde og hvite blodceller. CRP er også interessant, og andre vanlige, generelle analyser (ASAT, ALAT, GT, kolesterol og elektrolytter). Og sjekk blodtrykket i samme slengen når du først er hos legen. :)

Det trenger ikke være noe "galt" med deg, men på den andre siden kan det jo være noe som er lett å forbedre. Les litt om lavt stoffskifte og B12-mangel og se om det er noe du føler deg truffet av.

God bedring! :)

frk. Figenschou sa...

først tenkte hjelpe meg, jeg kommer virkelig til å bli sjuk om jeg skal sjekke alt det der men så innså jeg at man blir ikke immun mot alt bare ved hjelp av tran heller....

Rødhette sa...

Nei, tran hjelper dessverre ikke mot alt. Men de blodprøvene er jo bare ett stikk og så er det blodtrykket da. Det er de viktigste tingene, i tillegg til en liten prat med en lege som kanskje kan komme på flere glupe ting. Lavt stoffskifte og B12-mangel er dessverre ganske vanlig, eller kanskje har du et snev av anemi? Da hjelper det å spise jern. Apropos jern - hvis du først tar blodprøver, så sjekk også ferritin ("jernlageret"). Glemte visst å få med det i sted. :) Dette går bra! :)

frk. Figenschou sa...

ja, jeg har aldri vært redd for blodprøver, og du vet vel hva du prater om som "jobber med blod og sånn"! Det er mer det at det er et ork å komme seg til legen, bare for at man er litt slapp liksom. Men om jeg fortsetter å være litt slappliksom skal jeg se strengt på tranflaske og ringe svenskelegen.

Rødhette sa...

Oftest går slappheter over av seg selv, ja. Men som du skriver, er det nok lurt å ta seg en tur hvis det vedvarer. Hvis det føles tyngre enn enn "vanlig" slapphet (hva nå enn det er ...), kan det jo være noe annet som ligger på lur. Ta i så fall med deg smørbrødlista min over analysene du bør ta. :D Uansett ønsker jeg deg god bedring!

fortid, fremtid, nutid

Hver gang jeg treffer folk og snakker med folk så snakker jeg bare om jobb. Jeg kan bare snakke om jobb. Jeg vil ikke være sånn, jeg tenker ...