Nivået på debatten

Denne kan man lese:
http://www.nrk.no/ytring/saerbehandling-av-samene-er-urimelig-1.11398616

Eller så kan man la være. Man har lest det før. Det tilfører ingenting og man sitter igjen med en følelse av å være lei seg uten å forstå hvorfor.

Én som er litt smartere enn meg forklarte meg hvorfor jeg blir trist av sånne ting. Han sa: tenk deg at det satt en gubbe utenfor Oslo, uten utdanning eller stilling, og uttalte seg om juss og saker som berører internasjonal lov, uten å overhodet ha peiling eller kunnskaper om det han sier. Alt han sier baserer seg på hans egen synsing.
Tror du det debattinnlegget hadde sluppet til? Tror du redaktøren hadde vurdert det som bra nok?

Nei.
Men med en gang det gjelder samer så er det greit. Og det er fordi vi er så jævla dumme i Nordnorge at det er sånt man må ta til takke med. Vi har ingen intelligensia (må alltid slå opp hvordan det ordet staves, sier litt om mitt eget nivå), vi har ingen bra aviser, vi har bare puseradio. Vi har ikke overblikk og utdannelse nok. Vi er sopt i hauet alle mann.

Nei,
det vet jeg jo at vi ikke er. Men jeg har likevel litt rett i det jeg sier. Det foregår ikke så mye bra gravejournalistikk eller statsmannskap på høyt nivå der jeg kommer fra. Det gjør ikke det.
Men en ting skal være sikkert og sagt: det er ikke vår skyld. 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nord-Norge har i all tid blitt regjert vha ulandspolitikk. En region hvor man kan hente råvarer , skibe de ut og la merverdien skapes andre steder. De verdiene som kunne vært skapt i landsdelen og kommet landsdelen tilgode, har istedenfor generert makt og påvirkningsmuligheter for andre. Statsmannskap er utøvelse av makt, makt er penger; og pengene er ført ut av landsdelen. Om det er olje, fisk eller rettigheter til land og vann som eksporteres er av mindre betydning, resultatet for innbyggerne er de samme.

Geir E

frk. Figenschou sa...

Og sånn skal det fortsette å være. Guro Saniola Bjerk lager et makkverk av en film, som verken holder vann eller mål, ikke kunstnerisk, ikke faglig, og er den saklig heller, og hun vinner faenmeg en pris. Det skal ikke være høyere nivå enn det der på noe som kommer nordfra.

26te april

Jeg må skrive en tydelig mail. Det finnes tydelige mailer, strenge mailer, og sure mailer. Jeg har bare skrevet en sur mail en gang i hele m...