-du skaut ei mås?!

Det hender folk blir sjokkert når jeg forteller at vi ikke hadde blyantspissere da jeg gikk på barneskolen, men en kniv liggende i klasserommet.
Lå den bare fremme? spør de og det gjorde den såklart, ellers hadde jo ingen fått kvesset blyantene sine. Og det var ingen som gikk til angrep på hverandre med den, men en gang var det en som fikk seg et kakk i hauet med et kostogstøvbrett, så han måtte sy.
Jeg har tenkt at det tyder på et sunt forhold til kniven. Man vet hva den er til. (Åpenbart er kostogstøvbrett en mer forvirrende men også mer versatil gjenstand)
Nordnorske barn, har jeg tenkt. Så naturlig forhold til alt. Så sunt.
Men i går ble jeg litt sjokkert selv. Beklager til den som får fnatt av å lese dialekt, men jeg har foretatt en copy+paste. Orker faktisk ikke skrive inn alt på nytt i propert riksmål.
("Han" her i starten er altså pappa.)
  • 11.11.2014 21:05
    Solveig 
    Han hadde jo skyteopplæring med mæ i Kobbholmen! Æ skaut en mås. Han pappa e nu søt.

  • 11.11.2014 21:06
    Silje 
    ja, han trudde det va med mæ
    men det kunne æ ikke huske så æ sa det måtte vær dæ. for vi hadde skyteopplæringa i Pasvik.
    haha du skaut ei mås!?

  • 11.11.2014 21:07
    Solveig 
    Ja haha!

  • 11.11.2014 21:12
    Silje 
    Så den blei dø?

  • 11.11.2014 21:12
    Solveig 
    Den ble død.

  • 11.11.2014 21:13
    Silje
    satt den i ro eller flaug den?

  • 11.11.2014 21:14
    Solveig 
    Den satt i ro. På ganske nært hold. Æ va tolv

  • 11.11.2014 21:14
    Silje 
    but I am impressed
    men stakkars mås

  • 11.11.2014 21:26
    Solveig 
    Ja. Den måtte dø for at æ sku lære nå viktig om livet.

  • 11.11.2014 21:27
     Silje 
    Haha! 
    solveig måseskyter.
    det høres ut som om ho torilltorstadhauge skulle prøvd å skape en moderne romanfigur

I dag
09:11
Silje 
va det han pappa som sa at du skulle skyt måsen eller svingte du bare rundt å gjor det?

09:27
Solveig 
Ordna sjøl

09:35
Silje 
ka han pappa sa?

09:35
Solveig 
Æ huske ikke. Æ håpe han va litt stolt!

09:36
Silje 
æ e sjokkert
ka dåkker gjor med måsen? slengte den på havet? eller hadde du den i et tau rundt halsen?
(søstersen hadde i en periode en tendens til å henge alle typer gjenstander som kunne gå under kategorien trofeer rundt halsen)

09:36
Solveig
Siste!
Æ trur vi begravde den. Først skjærte vi den opp og tok ut hjernen og sånt

09:37
Silje 
Du å han pappa eller du å indianeran? 
(søskenbarn)
 

09:37
Solveig 
Æ og indianeran
Æ trur ikke han pappa va der engang da d skjedde

09:38
Silje
hæ? fikk du springe rundt aleina med ladd gevær som tolvåring?
nu e æ værtfall sjokkert

09:39
Solveig 
Æ huske ikke det der akkurat
Du får spør han pappa, det va tross alt hannes ansvar

09:55
Silje 
"Dem sprang nu rundt som dem sjøl ville. Og dem VISSTE at dem måtte ha på sæ redningsvesta om dem skulle ned i fjæra, å dem tok dem bestandig på sæ". Ti poeng i foreldresikkrehet, bortsett fra at dåkker fikk spring rundt med et ladd gevær da.


Her måtte jeg koble inn en annen av indianerne, søskenbarnet mitt:

  • 10:00
    Silje
     du, huske du at ho solveig skaut ei mås i kobbholmen? æ blei så sjokkert.
    redningsvest va liksom så viktig, men dåkker fikk spring rundt med et ladd gevær!

  • 10:01
    Anne
    Haha!! Herregud, foreldres schizofrene sider e gøy å se tilbake på! Haha, ja ho gjor det. Å siden den ikke døde momentant måtte vi slå den ihjel i hodet med en stein. Gud bedre.

  • 10:01
    Silje
    hahaha!
    herregud
     
  • 10:03
    Anne
    Jo. Det va en del av indianeropplæringa våres.
     
  • 10:04
    Silje 
    sa dåkker til nån at dåkker hadde skutt den? eller hold dåkker bare på å pusla for dåkker sjøl?

    10:10
    Anne 
    Æ huske faktisk ikke. Herregud, ka dreiv de voksne på med egentlig? Reagerte dem ikke da dem hørte skuddvekslinger??! Nu ble æ sjokkert kjente æ. Hehe.

    10:10
    Silje 
    æ blei nemlig åsså det! men ho solveig bare."..æ huske ikke. spør han pappa."


    10:11
    Anne 
    Æ må snakke med foreldran mine. En alvorsprat!







    (samtaler avsluttet)

    Selv fikk jeg skyte på blink med salongen da jeg var en fem seks, men ikke akkurat løpe rundt alene i ura med den. Men så var jeg jo ikke engang i skolealder. Og som søstersen påpeker, hun var jo tolv. Likevel. Litt sjokkert her på mine gamle dager.
    Jeg kan liksom ikke dra den der gamle "og ingen av oss brukte sykkelhjelm heller og det gikk da bra med oss" som typisk anekdotisk sluttsats, for vi brukte sykkelhjelm alle sammen. 
    Og i tillegg var det visst noen av oss som bar gevær.

    Men altså.

    Det gikk bra med oss. Og et under er det.

     

3 kommentarer:

paaskeharen sa...

Veldig, veldig gøy å lese. Broren min satt i skiferbruddet og kjørte gravemaskin alene da han var tolv. Faderen lot som om han ikke visste. Men det gjorde han. Han ville bare ikke være den som sa nei.

frk. Figenschou sa...

jeg vil liksom helle rikke være den som sier nei men her ville jeg nok sagt NEEEEEEI

underveis sa...

Det er jo fantastisk! Jeg tror skytevåpen ble holdt unna oss. Jeg holdt meg vel unna uansett. Men hvordan det var med broren min veit jeg ikke. Han fanga en gang en grevling i hvertfall - som han og en kompis ville sy klær av!! Og kniv og øks og traktorer og alt det var jo tilgjengelig. Sykkelhjelm var vel ikke funnet opp en gang! Men jeg vet at vi hadde en form for flytevester hvis vi skulle i båt. Mimre mimre. Og så må en jo se på kontekst. Hva er normalt utstyr der en vokser opp... Alt for lite økser i normalt bruk rund her f.eks....

Tre middels ukjedelige ting som har hendt i dag

1: Jeg fikk et prosjekttilskudd til et prosjekt som er fullfinansiert. Da høres det ut som jeg trikser til meg penger, men det betyr at jeg ...