Og jeg mitt mehe, tenkte, Yosemite, hvorfor ikke?

Tenkte jeg bare skulle oppdatere til Yosemite litt sånn kvikt på morran før jeg dro på atelieret.
"Ok, dette fikser jeg på tyve minutter!" sa den litt optimistiske datamaskinen som en time seinere fortsatt holdt på. Men jeg har jo ikke noen oppmøtetid så det var ingen krise. Jeg kan jo jobbe hjemmefra. Bortsett fra at jeg var uten datamaskin da.
Men så var det plutselig Yosemite.
Fint det! Sånn der designlekkert.
Bortsett fra at alle billedfilene var borte, alle programmene hang seg, alt gikk supersakte og hverken Finder eller Spotlight fungerte. Dermed var det litt vanskelig å finne de forsvunne billedfilene. Og hva skulle jeg da på jobb å gjøre.
Så jeg googla diverse forumstråder, fant ut at dette var et sjeldent, men ikke unikt problem, innså at løsningen var aaaaalt for komplisert for meg, og dro inn til sentrum for å få hjelp.
Her hadde jeg ikke tenkt å skvatre rundt og be diverse til feldige forbipasserende i sentrum om hjelp, jeg dro til butikken der jeg har kjøpt macverket.
"Eeh, har du prøvd å skru av og på maskinen?" spurte de og jeg takket for hjelpen og dro til en annen macbutikk. Jeg har ikke kjøpt maskinen der men PerNiila sa engang at de var de beste på hjelp og service og det stemmer.
De syntes nå det var veldig rart at maskinen skulle holde på sånn (rart forresten, at de eneste som er helt uvitende om det internett renner over av av macproblemhistorier etter nye oppdateringer og lanseringer, er de som jobber i apple-sertifiserte butikker?) men de hadde noen tjuvtriks som ikke fungerte og noen tips som tok litt lengre tid å utføre så jeg dro hjem ladet med nevnte triks. Ikke på jobb altså. Jeg kunne jo dratt dit men det er så inni helvetes kaldt der (har sendt feilmelding til rette vedkommende, ingen svar) så om jeg bare skal sitte i ro og banne, tenkte jeg, er det varmere å gjøre det hjemme.
Vel hjemme igjen reinstallerte jeg operativsystemet, men ikke disken. "Ok, dette fikser jeg på tyve minutter!" sa maskinen og to timer senere var vi i mål.
Med fungerende finder, spotlight og billedfiler!
Uten Mail, Tablet og styreflate!
Noko for noko.

Litt raskere går det riktignok.
Men nå begynner det å bli for seint å dra på atelieet/ateljeret for jeg har toættstugan om en halvtime.

Yosemite. Dødens badeball.

Ingen kommentarer:

Tre middels ukjedelige ting som har hendt i dag

1: Jeg fikk et prosjekttilskudd til et prosjekt som er fullfinansiert. Da høres det ut som jeg trikser til meg penger, men det betyr at jeg ...