gratulerer med dagen men bare på min måte

I dag er det sjettefebruar. Wihi. Samenes nasjonaldag. Og det er jo alltid artig. Alle tar på kofta og kofter rundt. I den forbindelse har det vært full fart på facebook de siste dagene med rådspørring om pussing av sølv og låning av sjal og også endel spørsmål om hva som er rett og galt.
Og kofta er jo ingen bunad. Den endrer seg endel og man tilpasser seg. Likevel er det noen der ute på nettet som er litt sånn
NEI
jamen hvis jeg ikke har kommager kan jeg ikke
NEI
SKAL VÆRE KOMMAGER

Akkurat kommager er et konkret eksempel. Det var ei i kofte som ikke hadde verken kommager eller kommagband og la ut ett bilde av seg selv i kofte og støvletter og ett av seg selv i kofte og selskinnsko. "Har ikke kommager men vil gjerne ha på kofta på fredag. Hvilke sko synes dere er finest til?" spurte hun. Og fikk mange fine svar. Og selvsag noen som var sånn
INGEN AV DELENE
KJØP KOMMAGER
MAN BRUKER IKKE STØVLETTER TIL KOFTA
ROTETE KOFTEBRUK
og det synes jeg er så himmelropende unødvendig. For det første er kommager egentlig sommersko og passer ikke så godt på sjettefebruar. Mange går i skaller men skal man mye ut og inn og det er slaps og smeltevann er ikke det heller så bra. Biekso eller andre sko er en likegod løsning som å fryse av seg tærne. Men så er det de der da, som synes at man skal kle seg ut som en slags femtenhundretallssame og gud forby at man tilpasser seg vær og føre. Og gud forby å si det på en høflig måte. Jeg foreslo at enkelte i den tråden burde se for seg at de tok seg en tur til Kauto og lekset opp for de gamle damene der, som går i kofte, snowjogg og boblejakke om ROTETE KOFTEBRUK. Det er klart, sjettefebruar pynter man seg litt ekstra så helt på spikeren var vel ikke retorikken, men poenget er at koftebruk er en praktisk sak. Det er viktigere å ha kofta PÅ enn at det skal være helt rett. For rett endrer seg.

For en stund siden var jeg borti en av koftepolitiets overkonstabler, som fortalte hun hadde sendt en mail til noen som syr luhkkaer for salg. De hadde solgt en til en sydsame. Og sydsamer går ikke i luhkka men i...ja hva heter det? Njallamfahtta eller noe sånn. Ingen hette. Masse sømmer. Og da er det jo nasjonalhelligbrøde å selge en luhkka til en sydis. Bortsett fra da, at sydisen veldig godt visste hva hun gjorde og syntes luhkkaen passa godt til kofta. Og jeg synes folk skal få velge selv. Og at politiet skal vurdere å legge ned driftsformen. Overkonstabelen sa også at man dessuten ikke brukte luhkka til kofte, kofta er et stasplagg og luhkka er et arbeidsplagg. Nå forbinder i og for seg også jeg luhkkaen mer med bål enn sjettefebruar, men "man bruker ikke luhkka til kofte"? Ja, gikk de naken under før da? Klart man har brukt luhkka og kofte samtidig. Klart man får fortsette med det.

I det hele tatt er det en masse folk der ute som bruker masse energi på å  gi folk dårlig selvtillitt. Man skal bli GLAD av å ha kofta på, ikke bli usikker og småredd for hva folk synes. ČSV!

Og så er det klart at det er litt regler her og der, og det synes jeg også er bra. Det blir litt rart om du har en tipptipptipp fra Kauto og du dermed velger kautokofta sjøl om du og resten av familien er fra Kokelv. Alle blir forvirret da. Eller om du går i sydiskofte om du er nordsame. Alle blir forvirret da. Kofta er full av koder og det er jo litt det som er gøy. Om alle driter i alle kodene går alt i oppløsning og kodene forsvinner og jeg aner plutselig ikke om du egentlig er en ugift sydis fra Wilhelmina eller bare later som. Kjedelig.
Men det skal litt mer til før det skjer, enn at et par stakkarer har valgt litt mer fornuftige sko på glarholka.


Ingen kommentarer:

fortid, fremtid, nutid

Hver gang jeg treffer folk og snakker med folk så snakker jeg bare om jobb. Jeg kan bare snakke om jobb. Jeg vil ikke være sånn, jeg tenker ...