JEG VIL BANNE I OVERSKRIFTEN

-men det kanskje passer seg ikke. Men altså for svarte helvete da. Jeg har jo kjøpt ny mac. Og så prøver jeg å få til å jobbe på begge ved hjelp av skylagring. Det er ikke så mange dokumenter så det går bra til tross for ustabil internettilgang på jobb og bitteliten sky, kanpt en blek liten dott på himmelhvelvet.
MEN! SATAN! Apple skal jo gjøre ALT på sin egen måte. Så når jeg er vant til å jobbe i OpenOffice, så åpner nymaskinen alt i Numbers. For OS-et takler ikke OpenOffice. Og det er vel greit. Jeg hater Numbers, men jeg kan vel holde ut å legge inn noen tall og lagre det i skyen. MEN! SATAN! Apple som skal gjøre alt på sin egen jævla måte, de lagrer da dokumentet som Numbers. Og da kan man ikke åpne det i Open Office mer! Eller i noe annet program i verden! I Open Office kan du velge hvilket format du vil lagre det i, de foreslår såklart .odt men hvis du nå heller vil ha .xls så får du vel gjøre det da om du vil deg selv så vondt. Men ikke hos Apple nei! Da er det bare Numbers og er det noen andre programmes som kjenner igjen det? NEI! Må du ha mac for å åpne filen? JA! kan du sende en fil som nesten ingen kan åpne som vedlegg til en rapport? Hæ? Hvor lurt er det?!
Så kan du såklart gå inn i finder og eksportere filen som .xls, som en egen operasjon senere, men ikke enkelt og greit når du lagrer dokumentet sånn at det forblir i et lesbart format for fremtiden.
OG DET VIL JEG!
Blodtrykket mitt har nått vulkanske nivåer.






...nå har jeg forsåvidt Numbers på begge maskiner. Så jeg kan bare fortsette å jobbe i det programmet. Og eksportere før jeg sender det ut i verden.
Men det var ikke sånn jeg ville gjøre det. Jeg ville holde ut å bruke Numbers i små doser på nymaskinen der hjemm og ellers boltre meg i OpenOffice på jobbmaskinen. Åeh!

Ingen kommentarer:

26te april

Jeg må skrive en tydelig mail. Det finnes tydelige mailer, strenge mailer, og sure mailer. Jeg har bare skrevet en sur mail en gang i hele m...