Den hemmelighetsfulle øya

På Morten sitt rom, der vi sover, er det masse gamle barnebøker. "Denne boken tilhøren Morten torgergrud"
Jeg leser litt på de bøkene innimellom. Nå holder jeg på med "Den hemmilighetsfulle øya" av Jules Verne. Der er menn menn og negre negre! Og hunder hunder! Den er nok litt forenklet for å kunne leses av barn. Eller, den er nok kraftig forenklet. Men jeg leser den uansett.
Blabla, det som er interessant, er at her har vi fem menn og en hund som er strandet på en øde øy, langt ute i havet, helt uten hjelpemidler. Ingen av dem er fjellfinner akkurat. Men hva gjør det, for de har jo med seg en ingeniør!
Han finner vann, han finner ly, han lager båt, han ordner ild, han ordner opp! Har man bare med seg en ingeniør på en øde øy, klarer man seg bra!

Ingeniører dere! Ha alltid en på lur!

9 kommentarer:

saccarina sa...

Ha! As if.

Jeg har hatt langt mer enn min rettmessige andel ingeniører som kjærester, og ikke en eneste av dem var praktisk anlagt. Ingeniører er bare voksne nerdegutter :-)

frk. Figenschou sa...

det var det jeg tenkte nemlig, før jeg leste boken.

Einar sa...

de har den som forenklet hørespill for ungdom på biblioteket. spilt inn på 60-tallet. kanon! ingenør er vel mere en åndstilstand enn en utdannelse.

Einar sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
frk. Figenschou sa...

Som ansatt i posten.

Rållserau sa...

Hva er egentlig en ingeniør? Gjør ikke alle som jobber på kontor akkurat det samme? Hva er forskjellen på en ingeniør og en sekretær?

frk. Figenschou sa...

en ingeniør kan finne ly i skogen og lage ild og skjønner hvor det er ferskvann! han kan dyrke korn og fange ville muflonsauer og utvinne jern av fjellet og lage våpen og jernbeslag! han lager sprengstoff og båter av det han finner i naturen rundt seg!
En som jobber på kontor vet til nød hvor i skapet det er ekstra blekk til stempelputa.

Anonym sa...

Hvorfor lærte jeg ikke å fange ville muflonsauer på ingeniørhøgskolen? Visste det var et hull i utdannelsen min... Stakkars saccarina!

frk. Figenschou sa...

det går vel nedover med alt...

fortid, fremtid, nutid

Hver gang jeg treffer folk og snakker med folk så snakker jeg bare om jobb. Jeg kan bare snakke om jobb. Jeg vil ikke være sånn, jeg tenker ...