Mer om østsamer

Det er jo alltid spennende med nye språk, det man har ord for er jo gjerne det livet handler om.
På skolt er det et eget ord, aasvas, som betyr mat som er søt og du ikke har spist før.
Snedig.
Litt mer bekymringsfullt er det at de har så enormt mange diarerelaterte ord. Mange mang ord for hvordan diare virker på kroppen. Et eget ord for diarekrakk.
Jeg lurer på om dette er noe av nøkkelen til hvorfor det er så få av dem? Kanskje jeg som nordsame likevel ikke har skylden?

Jeg leste i dag at akkalasamisk døde ut i 2003. Det er rimelig nylig det.
Borte, og ikke noe titt-tei etterpå.

4 kommentarer:

ringringring sa...

Hvordan i all verden kan man vite at aasvasen er søt hvis man ikke har spist den før? Må man strø sukker på? Eller må man spørre en voksen?

frk. Figenschou sa...

kanskje det er sånn at jeg vet at det er aasvas for deg før du vet det.
Eller så skjønner man i etertid at dette var aasvas, før jeg tok en bit. det skal forresten være tak over den siste a'en, men det finner jeg ikke på tastaturet

Anonym sa...

Her er den ^

frk. Figenschou sa...

...nå gjelder det bare å få den over på tastaturet....

fortid, fremtid, nutid

Hver gang jeg treffer folk og snakker med folk så snakker jeg bare om jobb. Jeg kan bare snakke om jobb. Jeg vil ikke være sånn, jeg tenker ...