Avslørt!

Og det av sin egen optiker. Ikke at det har vært noen stor hemmelighet da.

Jeg var hos optikeren i går, fordi jeg skal prøve meg på linser igjen. Det der linsestyret gav jeg opp for en to til fem år siden, og ble brillejesus på heltid. Men jeg er jo en forfengelig sjel, og dessuten får jeg så satans vondt i hodet av å gå med briller og hørselsvern, så jeg tenkte jeg skulle gi det et forsøk til, siden jeg likevel skal ha nye briller.
Først sjekka vi synet, eller, jeg stirra og optikern sjekka synet, det er tross alt han som har utdannelsen.
Han hadde bare én sånn plate med bokstaver som man skal gjette på, og etter å ha fått sett den klart en gang huska jeg den utenat. Det går jo an å late som, men jeg synes det er litt vanskelig å ikke se at det er en G nederst på den minste linja når jeg vet at det er en G.
Uansett, til tross for dette fant han ut at jeg gikk rundt med for sterke brilleglass. Og det tror jeg faktisk på, for jeg huska at det var noe som var rart og jeg gikk tilbake og klaga den gangen jeg skifta til nuværende glass, men de sa det skulle være sånn. Det skulle det altså ikke, så nå er det avklart.

Men så til linsene. Jeg klarer ikke gå med linser, de liksom skaver på øynene. Ikke så behagelig i det lange løp, om dette løpet er mer enn si en halvtime.
Han optikern så på øynene mine i et apparat jeg ikke har sett i før, og så spurte han hvor i Norge jeg kom fra og jeg sa, eh...? langt nord? Ja, med dette apparatet kan man ofte se hvor folk kommer ifra, det er litt artig det der, sa han. Eh....? Jaha? sa jeg. Ja, på øyeformen. På krummingen. Du er ikke noen helt vanlig skandinav du, sa han.
Haha!
Fantastisk!
Nja, sa jeg, jeg er forsåvidt same, om det var det han mente?
Ja, han hadde ikke villet spørre så direkte, sa han, men han kunne se det på at jeg hadde så runde øyne. Og da må man ha linser med mer krumming.
Og det har jeg nå. Og det er veldig behagelig.

Men tenk på alle de der hodeskallemålerne! Helt på villspor, det er ikke formen på hodeskallen, det er formen på øynene. Bak vår lille mongolfold titter vi ut med våre kulerunde øyne og samer ivei.
Får håpe det aldri blir ulovlig å være same for da kan de bare koble inn optikeren min.

5 kommentarer:

Elisabeth, innerst i veien sa...

Ha ha ha for en fornøyelig oppdagelse. Kanskje jeg har noe sameblod i meg jeg også for mine øyne er også litt krumme vissnok.

frk. Figenschou sa...

eller kanskje en eller annen asiat? jeg tenker som så at linser med ekstra krumming er nok ikke oppfunnet for å dekke det enorme samiske markedet, så noen på vi jo dele disse kulerunde øynene våre med.

paaskeharen sa...

Strålende er det! Rare verden.

Hustvedts sa...

Tenk så fint å oppdage det! Nå slutter de vel å skave, disse linsene?

frk. Figenschou sa...

nja.....jeg håper det...snart. jeg må kanskje tilvenne meg litt.

Blogger videre! Uten overskrift!

Om kvelden når jeg legger meg, begynner jeg å lage en liste over det jeg skal gjøre på jobb neste dag. Det høres kanskje lurt ut, men er str...