Hjemlengselen

Så hvorfor flytter du ikke hjem, frk. Figenschou? Istedet for å gå rundt og være irritert på kastanjetrærne fordi de står der og ikke er fjellbjørker? Flytt hjem til Kirkenes og høsten som er på sitt mørkeste, nå rett før sneen kommer. Flytt hjem til det der nordlyset og til den kalde vinteren og mørketiden og alle de der klisjéene som ikke oppleves som klisjéer i det hele tatt, men som det som gjør deg til deg.
Eller er det kanskje lettere å lengte hjem og romantisere det hele, lettere å gå i småsko i høstgatene i Stockholm og lengte hjem uten å måtte forholde seg til alt det der andre. Hvorfor flytter du ikke bare hjem istedet for å gå rundt og lengte?

For jeg er ikke millionær! Derfor! Jeg vil hjem og jeg vil ikke gå i stockholmsgatene i småsko! Jeg vil heller ha "alt det der andre" enn å forholde meg til debattene i gratisavisene om hipsterne som kjøper surdeigsbrød!
Og sånn som det er nå er det umulig for en sånn som meg å flytte til Kirkenes. Det ville vært økonomisk katastrofe. Det er ikke oppnåelig å skulle kjøpt eller leid noe der.  Akkurat nå er drømmen om noe mer permanent enn en mellomstasjon mye mer oppnåelig i Stockholm enn i Kirkenes. Kirkenes er for dyrt for en kunstner.
Så derfor.

Jeg vil hjem.


13 kommentarer:

Elisabeth, innerst i veien sa...

Huff. Stockholm er jo fint også....

fru Storlien sa...

Jeg kjenner meg igjen i det å lengte hjem. Og det går vel egentlig aldri over. Men om vi nå hadde flyttet hjem, ville ikke det også blitt en nedtur? Så mange venner har flyttet, så mye er forandret at jeg nok ville mistrivdes der . Så kanskje er det best å bevare barndommens daler som en utopi?

frk. Figenschou sa...

Jeg tror ikke det ville blit nedtur jeg. Det ville sikkert blitt ganske mørkt og kaldt, men det ville vært hjemme. Og virkelig. å bo i Stockholm er som å være på en evigvarende ferie.

Anonym sa...

Stockholm tar tid att vänja sig vid, särskilt om man flyttat hit på grund av annat än lust att bo här. Jag flyttade hit 97 för då kom jag in på Teaterhögskolan, och det är här jobben finns. Annars skulle jag aldrig ha flyttat till Stockholm. Jag vantrivdes nog i ungefär fyra år, kände mig fel ute.

Nu har jag bott i Sthlm i femton år. Och det har blivit min stad, mitt hemma. Men - sedan jag köpte sommarhus i mina gamla hemtrakter är det också något annat som har fallit på plats, på riktigt, en andning.

Det där med hemma är komplicerade grejer.

kajsa sa...

Forslag:

- Begynne å tippe
- Håpe at gruvan gjør alvor av truslan sine og legg den
- Sette opp ei ulovlig gamme
- Ta me sæ kakerlakka på visning

Rållså sa...

http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=36842901&sort=1&areaId=20455

Huh? Hvor mye koster leiligheter i Stockholm???

frk. Figenschou sa...

For å si det sånn, for 1,5 mill får du mer en 53 kvadrat med en husleie på 3000 pluss tusen i strøm i måneden.

frk. Figenschou sa...

Men ddt viktigste er vel at du bet at du får solgt den
for noenlunde samme pris om noen år.

Rållså sa...

Ja, det var kanskje ikke det beste eksemplet...men downtown Kirkenes versus downtown Stockholm...eller utkant Kirkenes versus utkant Stockholm...hm....er det virkelig billigere å bo og leve i HOVEDSTADEN i Sverige enn i en småby øvst i Norge??

frk. Figenschou sa...

ja. vesentlig.
poenget er jo også at i stockholm kan man flytte mot utkanten, man kan helt fint leve og bo i Bagarmossen i en leilighet til en million, og ta t-banen inn til sentrum, man må ikke bo på Sergels torg. Kirkenes har ikke noe utkant eller kollektivtilbud så downtown/downtown-sammenligning blir meningsløs i et sånt perspektiv, desverre.

frk. Figenschou sa...

og jeg tror faktisk det ER det beste eksemplet du kommer med. denne her er litt mindre sentralt: http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=35719946&areaId=20455 og her må bad, vinduer og kjøkken skiftes, og tomten dreneres, og den koster 1.6. Tøvete.

Rållså sa...

Gubba.

Unknown sa...

Det er vel ikke så rart at det er lavere priser på bolig i Stockholm. En masse svensker bor og jobber jo i Norge.

fortid, fremtid, nutid

Hver gang jeg treffer folk og snakker med folk så snakker jeg bare om jobb. Jeg kan bare snakke om jobb. Jeg vil ikke være sånn, jeg tenker ...