Er du same eller svensk? Er du same eller norsk? Er du ikke svensk selv om du er same? Du er da også norsk! osv

Selv har jeg et ganske opp og avgjort forhold til den problematikken, og er du ekstremt interessert i hvor frk Figenschou står i dette kan du lese her, men i dag hadde jeg tenkt å skrive litt om hvorfor dette er et dårlig spørsmål.

Vi (samene) er ikke helt ferdige med fru Sjöden. Noen har rotet seg langt ut på landet og er opprørte over at svenske middelklassekvinner får gå kledd i samiske (sjödenske) klær, og andre, som forsåvidt er like langt ute på landet, har sagt til denne noen at jamen du er da også svensk. Og førstemann ute på landet har svart at nei jeg er en samisk kvinne. Andremann ute på landet har sagt at nei du er jo faktisk svensk. Og så har vi det gående.
Og det er språket som er luringen her.

"Same" viser til en etnisitet.
"Svensk" viser til en annen etnisitet, men selvsagt også til en innehaver av et svenskt pass.

Og når man diskuterer på måten over, så sauser man ihop de to betydningene ordet "svensk" (eller norsk osv) har. Ja, hun har svensk pass og bor i knugeriket Sverige, men det er fordi knugeriket har knuget til seg endel land med tilhørende folk på et tidsrom, og har gjort at to etnisiteter deler ett begrep. De er begge svenske. Men i tillegg er begrepet svensk også det som betegner den ene etnistiteten til forskjell fra den andre. Og da blir det jo faktisk skikkelig forvirrende.
Det hadde vært enklere og vi endret på det ene begrepet. La oss kalle etnosvensker, altså ikkesamiske svensker, for "dalahestprodusenter av gammelsvensk adelsslekt", for å gjøre det enkelt.

Da blir det som først var sånn:

- Ja, du sier jo du er same, men du må huske at du er da også svensk!
-Nei! Nei det er jeg ikke, jeg er same!
-Du er også svensk.
-Nei, jeg er en samisk kvinne.
-Ja, men du er faktisk også svensk.

sånn istedet:

- Ja, du er jo same, men du må huske at du er da også dalahestprodusent av gammelsvensk adelsslekt!
-Hæ, nei? Nei er jeg jo ikke!
-Øh, nei vent, litt, det....høh.

eller bare:

- Ja, du sier jo du er same, men du må huske at du også har statlige reisedokumenter!
-Ja, hva har det med saken å gjøre?
-Nei, ingenting når jeg tenker meg om.



Problemet er jo selvsagt at majoritetens navn også er minoritetens navn. Svensk. Norsk. Finsk. Russisk. Med språket gjør vi deg til en av oss. 

9 kommentarer:

underveis sa...

Du har så bra analyser! Jeg har skrevet en doktorgrad om sånt som dette her - så jeg vet hva jeg snakker om når jeg skryter av deg. God helg.

frk. Figenschou sa...

Håh! Doktorskryt! Tusen takk!

Anonym sa...

På russisk er det to ord; (i) russkij og (ii) rossijskij, der (i) betegner etnisitet, språk, kultur osv, mens (ii) henviser til det som har med den russiske staten å gjøre. F.eks. er Putin russisk på begge måter, mens det i framtiden kan komme en president som ikke er russisk (i), men selvfølgelig er russisk (ii) president.

frk. Figenschou sa...

ja det er jo litt mer praktisk. vi kommer nok aldri til å få den distinksjonen inn i verken svensk eller norsk, så man får vel bare være påpasselig med å spørre etter definisjon før man svarer.

underveis sa...

Thomas Hylland Eriksen har prøvd seg med uttrykket "norskinger" om "oss" som liksom stammer fra vikingene eller noe sånt, altså såkalt norsk etnisitet - i tillegg til norsk statsborgerskap. Greit og brukbart begrep synes jeg. Men har vel ikke tatt av generelt.

Anonym sa...

Interessant diskusjon, for jeg skjønner at det kan være viktig å markere skillene! Viktig at du tar opp temaet! :-)))

Hilsen norsking jobber med førstespråk og andrespråk

frk. Figenschou sa...

Ja for noen er det jo viktig å markere skillene personlig. Jeg er ikke der, men jeg ser også nødvendigheten av diskusjonen, og den er jo veldig vanskelig å føre hvis vi ikke vet hva vi snakker om.

Ja, norskinger ja...det er jo alltid vanskelig å innføre begreper overnifra. Selvom nødvendigheten også føles nedenifra. Men kanskje ikke av en stor nok gruppe.

Anonym sa...

"Norsking" var et nytt ord for meg, men så at Underveis presenterte det over her og måtte liksom prøve det ut. :-) Kanskje det kan funke? Må "smake" litt på det ...

Jeg har sånn halvhjerta fulgt med på same/kven/"norsking" - debatten de siste ukene. NRK har sendt et Migrapolisprogram om Sørsamer i Snåsa, og det går også en serie som heter "Den stille kampen". Vet ikke om du har fått med deg disse derborti Sverige, men jeg har registrert at det er mange følelser som settes i sving! På én måte er det bra at NRK setter fokus på det, for da skjønner vi søringer at alt ikke er fryd og gammen selv om det er slutt på fornorskningspolitikken. Noen vil gjerne markere høyt og tydelig at jeg er både norsk OG same selv om ikke foreldrene var det, andre fornekter sine samiske røtter. Og i Kåfjord har jeg skjønt at det også er en diskusjon i forhold til same vs kven som setter mange sinn i kok. Møtte nylig ei dame m kvenske røtter fra Kåfjord som hissa seg veldig opp over at det var blitt en samisk kommune. Og hun hadde helt sikkert god grunn til det, ut fra hva jeg har fått ned meg.

Men nå er jeg kanskje langt utpå viddene i fht GSs kleskolleksjon ... Men spesielt at hun måtte google for å finne bilder av "antikke" bånd! Dårlig research spør du meg!!! Skjønner at du reagerer!

frk. Figenschou sa...

jo, men påstanden "du må huske at du er norsk selvom du er same" lever jo også utenfor GS sin kleskolleksjon.
Jeg er veldig glad for at NRK nå sender "den stille kampen", jeg synes det er et program som har mangla lenge. Opplysning! Det er jo det som må til for at folk som Gudrun Sjöden skal lære seg hva de egentlig holder på med.

Og så tror jeg at mye av grunnen til at gs får så mye pes er at hun åpenbart ikke har latt seg inspirere av den samiske kulturen, men av sitt eget urokkelig stereotypiske bilde av en samekultur hun sikkert har lært seg fra omverdnen mens hun vokste opp. Og i sin research har hun ikke vært interessert i å finne ut noe mer enn hva hun vet eller aner fra før.

26te april

Jeg må skrive en tydelig mail. Det finnes tydelige mailer, strenge mailer, og sure mailer. Jeg har bare skrevet en sur mail en gang i hele m...