Hun som vanligvis behersker seg behersker seg ikke men det burde hun ha gjort

Internett er helt fullt av tullinger. Man tror at verden egentlig er befolket av fornuftige og til en viss grad sympatiske mennesker, for det er jo dem man omgås, men så ramler man ut på intenett og DER ER DE. Internett bare renner over av nepskrell og mehe. HerreGUD.

Og det vet jeg. Så jeg leser internett med halvlukkede øyne og bortvendt blikk, jeg lar meg ikke lure utpå diskusjoner med hestpeiser og selvoppfunne eksperter, 

bortsett fra en gang i blant.
Jeg aner ikke hva som gjør at jeg innimellom ramler utpå. Det har ingenting for seg å ramle utpå, så vansligvis tar jeg meg pent i det. Jeg tror sist jeg havnet i en diskusjon på internett var for kanskje to år siden, da var det ei som brukte ordet "utopisk" som om noe skrekkelig som hadde hendt, og det var jo feil i alle ledd, og hvorfor jeg nå skulle påpeke det må nå gudene vite, men det utartet, jeg ble beskyldt for både maktspråk og utdaterte opplysninger, enda det stakkars mennesket på hele det vide internettet bare klarte å finne en eneste kildehendvisning for at ordet betydde det hun trodde det hun trodde det betydde, og alle de andre talte henne midt imot. Jeg prøvde å komme meg ut av diskusjonen, men helst på en sånn måte at hun skjønte at jeg rett og slett ikke gadd å svare henne mer siden hun jo hadde feil. 
Helst på en sånn måte.
Og idag ramla jeg uti det igjen. Gudene må vite hvorfor. Det var en stølling som hadde lagt ut et spørsmål, på den lokalhistoriske siden på facebook, og jeg var vel i utgangspunktet litt lei av spørsmål som et kjapt søk på internett kan gi deg svaret på, så jeg søkte det opp, og la ut et skjermbilde fra wikipedia. Ferdig med den saken. Men neida! For her hopper mannslingen opp med et "google er upresis som vanlig!" og så en lang hjemmesnekret teori. Og så et nytt lokalhistorisk spørsmål, under det forrige. Og det er her jeg ramla utpå. Ikke da jeg la ut skjermbildet. Det må være innafor, (men egentlig bare såvidt, det er det første skrittet nemlig, det som lurer meg ivei). 
For nå skriver jeg 1) "Google" er en søkemotor. Wikipedia er et oppslagsverk. 
Og 2) Men nå skjønner vi jo at du bare driver og stiller spørsmål for å få anledning til å legge ut egne teorier uten kildehevisning( og fulle av skrivefeil) Slutt med det, legg heller ut teoriene dine som egne poster. 
 
Hva gjorde jeg nå det for? Han hopper på igjen og sier at visst har han kilder, han har jo skrevet "Russiske og Ukrainske (sic!) forskere." 
Nå sitter jeg på hendene for å ikke svare på den. For å klare å la være å påpeke at hverken briller, internett eller bok regnes som kildehenvisning. Og for å ikke svare på noe av det andre, der han blir motsagt i sine teorier og han bare "hvordan er dette relevant her" for man kjenner jo typen. Se første setning i innlegget. 
Og den gjelder meg og. Jeg må slutte å la meg lure utpå. Jeg har ikke energi til å være internetts rettskafne fettkjerring, jeg blir bare en tulling på internett, jeg må roe ned. 

2 kommentarer:

Rødhette sa...

Hehe, jeg måtte flire litt. Det er av og til så utrolig vanskelig å ikke svare på idiotiske spørsmål. Og enda verre nå ordentlige svar på idiotiske spørsmål får idoitiske oppfølgingsspørsmål. Jeg prøver også holder meg unna å kommentere, men det kløøøør av og til så himla i fingrene etter å svare!

frk. Figenschou sa...

Han kom med en referansse til Thor Heyerdahl, i en sak om lingvistikk, da holdt det hardt å ikke legge ut en lenke MED kildehenvisninger om Thor Heyerdahls lave kredibilitet på det feltet.

26te april

Jeg må skrive en tydelig mail. Det finnes tydelige mailer, strenge mailer, og sure mailer. Jeg har bare skrevet en sur mail en gang i hele m...