Turisme, sære saker



Disse bildene er fra turen hjem fra Rovaniemi til Kirkenes, da jeg flyttet hjem igjen fra Helsinki.
Det er en slags iglolandsby. For turister. Til vinterbruk, derav den slappe hageplaneringen.
Det er sebrasengetrekk på sengene inne i igloen.
Nå har jo igloer aldri vært endel av den lokale byggeskikken, men det vet jo ikke turistene, så hvorfor henge seg opp? ( i detaljer, skulle jeg skrive, men dette kan vel streng tatt ikke gå for å være en detalj.)
Nord er nord! Også om du kommer herfra.
Men det må bare være klart, lyver vi lenge nok for turistene, ender vi opp med å lyve for oss selv.
(turisme, djevelens verk)

4 kommentarer:

Anonym sa...

fæle greier ja. skla aldri bli turist når jeg blir stor..

- marie

Fru Skurk sa...

Kan turistene gå inn i igloene og bo der, eller må de bare stå utenfor og se på dem og tenke "stakkars folk i dette rare landet her"...?

frk. Figenschou sa...

nei, de får bo der og ligge under dynene med sebrasengetrekkene sine og stirre på strejernehimmelen.

Anonym sa...

Faktisk har de lurt japanerne til å tro at det er spesielt gunstig å avle barn under nordlyset, men jeg viste ikke at finlenderne leide ut retorter for formålet. Men det forundrer vel neppe noen med litt kunnskap til våre naboer at de har funnet en nisje også her.

fortid, fremtid, nutid

Hver gang jeg treffer folk og snakker med folk så snakker jeg bare om jobb. Jeg kan bare snakke om jobb. Jeg vil ikke være sånn, jeg tenker ...