komagbånd i lekre sommerfarger

Jeg aner ikke hvordan man staver komag. Kommag? Er det egentlig et ord?
Uansett, uansett, i går ble jeg ferdig med vevingen! Etter kun halvannet år. Ja, jeg vet, det er ikke til å tro. Når man vever så lenge er det ganske tydelig i båndet, jeg har endra litt vevestil siden starten, for å si det på den måten. Som er den ærlige måten.

Til min milde overraskelse satt jeg med fem meter bånd i fanget i går. Det var lengden som var overraskende, altså, ikke det at jeg var ferdig, for før eller siden måtte jo denne dagen komme. Men fem meter, når båndet er nesten fire cm bredt....jeg kommer jo til å se ut som en kautokonfirmant.
Evt får jeg se om jeg kan finne en enbeining som har lyst på et kommagbånd som består av en blanding av to mønstre fra Lanbukt, men i rosa, grønt og brunt, for anledningen. Evt, eller garantert, må jeg finne en ny måte å måle renningen på for dette var jo helt på tok, og ikke var det rart heller at det skulle ta så leng tid å bli ferdig. Man lærer så lenge man vever, med andre ord.

Nå gjenstår monteringen, men det er jo bra å ha noe å gjøre på verandaen når plantene har fått dagens tredje omrokering. Jeg er litt usikker på hvordan man skal ta dette fatt, for jeg må kutte litt i lengden, og da må jeg muligens.....fikse litt.

Elisabeth, jeg har lagt en link til kautokonfirmant til deg i kommentarfeltet, jeg tenkte denne kanskje ble litt vrang.




9 kommentarer:

frk. Figenschou sa...

her er et bilde av en konfirmant fra kautokeino sine skallebånd:

http://www.google.com/imgres?um=1&hl=no&safe=off&client=firefox-a&hs=hOh&sa=N&rls=org.mozilla:nb-NO:official&biw=1184&bih=573&authuser=0&tbm=isch&tbnid=xlNcMkxS5igxGM:&imgrefurl=http://ndla.no/nb/node/67493&docid=G1iuR0SMevuKaM&imgurl=http://ndla.no/sites/default/files/images/samiske%252520konfirmanter,%252520Kautokeino.jpg&w=1000&h=610&ei=Rwf0T9b3NMag4gSbkOi0Bg&zoom=1&iact=hc&vpx=78&vpy=155&dur=493&hovh=169&hovw=278&tx=123&ty=83&sig=109358846402727638615&page=1&tbnh=90&tbnw=147&start=0&ndsp=20&ved=1t:429,r:0,s:0,i:72

frk. Figenschou sa...

og sånn vil vi andre heller se ut:

http://www.google.com/imgres?num=10&um=1&hl=no&safe=off&client=firefox-a&rls=org.mozilla:nb-NO:official&authuser=0&biw=1184&bih=573&tbm=isch&tbnid=dAGLbQ9v8OEB4M:&imgrefurl=http://aabk.ksys.no/res/fck/Image/&docid=l6YB0t3X8--5TM&imgurl=http://aabk.ksys.no/res/fck/Image/Duodji%252520komager%252520-%252520Foto%252520Kjersti%252520Myrnes%252520Balto.JPG&w=1600&h=1200&ei=2Qj0T9DgFcmM4gT_ltSIBw&zoom=1&iact=hc&vpx=418&vpy=138&dur=48&hovh=194&hovw=259&tx=111&ty=93&sig=109358846402727638615&sqi=2&page=1&tbnh=111&tbnw=159&start=0&ndsp=20&ved=1t:429,r:2,s:0,i:75

frk. Figenschou sa...

klipp og lim og se!

Elisabeth, innerst i veien sa...

ha ha ha, tusen takk for oppklarende bildelinks. Syntes de konfirmantene var søte jeg, da. Sånne fine rosetter er det kun for konfirmanter? Hvis ikke, synes jeg det kan være neste prosjekt. Burde være mulig å få til innen halvannet år.

Lykke til med ny omrokkering av balkongplanter.

frk. Figenschou sa...

neida,rosetter er for alle damer fra det området. vi andre har en mindre dusk.

A sa...

Men kva med bilder av det du har vevd på i ei halv evigheit - kan vi få sjå det også?

frk. Figenschou sa...

eh, ja, der sier du noe. Kanskje jeg skal montere dem først så det blir litt mer imponerende enn et langt tau, liksom.

Elisabeth, innerst i veien sa...

Kan du ikke også lage en bildeserie fra monteringa. I min uvisshet skjønner jeg ikke hva den monteringa går ut på. Må de ikke "monteres" hver gang de brukes?

frk. Figenschou sa...

jo det har du faktisk helt rett i. Men man må først feste noen tynnere snører som man fester i løkkene på skoen, og et som går rundt det brede båndet som går rundt foten, og som slutter i en dusk. Eller rosett, om du kommer fra Kauto.
Ellers er det bare et bredt bånd som det er vanskelig å knyte fast i noe som helst.

fortid, fremtid, nutid

Hver gang jeg treffer folk og snakker med folk så snakker jeg bare om jobb. Jeg kan bare snakke om jobb. Jeg vil ikke være sånn, jeg tenker ...