Hyggelig, ordentlig, redelig. Og litt artig.

Dette la jeg ut som mitt ønske for 2019 på facebook. Jeg vil prøve være hyggelig, ordentlig, redelig. Og litt artig.
Og da var det mange som sa at det var jeg jo, og det var jo såklart fint å høre, men

men grunnen til at jeg legger ut et nyttårsforsett der jeg forsøker å framstå som bittelitt bedre enn alle andre på facebook, er at egentlig ville jeg at nyttårsforsettet mitt skulle være at jeg vil prøve å være nådeløs og steinhard. For om jeg hadde tatt rammemakeren i skjortekragen og smelt ham oppetter veggen ved første tegn til trøbbel, så hadde han nok oppført seg ordentlig mot meg i større grad. For å ta ett eksempel fra året som gikk. Eller strengt tatt året før. Mye av det som blir ubehagelig i livet blir ubehagelig fordi jeg vil være grei. Og da er det en egen type mennesker som ikke tar meg alvorlig og forsøker å overkjøre meg. Jeg har en tyve til femti eksempler til på det.
Men så tenkte jeg. At. Jeg vil jo ikke være som dem! Og tullkuker vil forsøke å finne en måte å overkjøre og lure deg på uansett! Uansett!

Da vil jeg faktisk prøve å være en av de hyggelige og redelige her i verden.
Så har jeg iallefall mitt på det rene. Og er ikke en tullkuk.


Ingen kommentarer:

26te april

Jeg må skrive en tydelig mail. Det finnes tydelige mailer, strenge mailer, og sure mailer. Jeg har bare skrevet en sur mail en gang i hele m...