Og det ble lys, jadda. Øllys og blålys og vanlige julelys.

Vi har hengt opp utelysene! Og det er så deilig å ha det i boks. For det var meldt minus sytten og storm i kastene og julelysoppheng er typisk barfingeraktivitet, men det var ikke så ille som meldt og vi ligger litt i le. Og så var det meldt samme værtype fremover så det var ikke noe å vente på og vi kom oss ut og i arbeid.
Og så blir jo resultatet alltid litt mer RART enn FINT, men æh. De er oppe. Det er fint. I fjor må jeg ha hatt en liten klartenkthet hengende over hodet på et tidspunkt, for det viser seg at jeg har kjøpt nye utelys på salg, så vi hadde én lang lenke der alle lysene fungerte, og alle var i samme fargekulør, og der ikke halvparten blinket på en gladkristendisko-måte, så takk til meg. Kan overhodet ikke huske å ha gjort dette. Men det var godt gjort. 
Så har vi fortsatt noen som dirrer i irriterende blått, rødt, grønt og gult, og hva i himmelesn navn elektroblått gjør i julelys er meg et mysterium, men det gjør barnet glad så de er hengt opp i trehytta. 
Det er mulig de gjør moren, den skjøre tilstedeværende estetisk hypersensitive moren mer irritert ann hva det gjør barnet glad, så de kansje blir justert. Får se. Vi har ogå en lenke som har lyspærer, altså som er lyspæreformet på en måte for det er jo led-lys, og de var vel varmgule men alle i familien omtaler dem som øl-lysene, og de kom opp men muligens kommer de ned igjen. Det haster ikke. 
Og julekrans. Det er komplett.

Nå har jeg lyst på en lenke med rødelys. Vi kjørte forbi noen som hadde det og det var så fint. Blandet med vanlige. Og vi trenger jo ikke flere julelys nå, men samtidig så skal man være glad for å være menneske, og jeg har lyst på røde julelys så når romjulssalget kommer så tror jeg at jeg kommer til å Unne meg. 

Og mens vi holdt på med dette, kom en kompis forbi, og ga sin mening i øl-lys-debatten, og etterpå gikk vi inn og drakk kaffe, og jeg kom på, at da jeg var en slags ungdom, men si i tyveårene da, så var det staseligste en helgedag kunne inneholde en skikkelig lang kafétur der man bare satt og sjorret hele dagen og der folk kom og gikk og nå er det der VERSTE jeg kan tenke meg. Jeg blir helt utslitt bare av tanken og det er sant at jeg alltid er litt sur lørdags ettermiddag for da har jeg og Jendor vært på kafé og jeg har rett og slett blitt litt overtimulert av denne aktiviteten. Men sånn hjemme, kaffe, kompis, det går. Jeg blir ikke akkurat oppfrisket av det, men jeg liker det godt og jeg blir ikke totalt kopptua av det heller. 
Men en hel lørdag på kafe, i timesvis, og så avslutte på filmklubben...det var en annen person, det.
Denne personen derimot, blir glad av å ha fått opp julelysene!


2 kommentarer:

annannan sa...

Det var ju ändå väl att blåljusen var era egna. På svenska brukar det ordet stå för sådana som är på ambulanser och polis- och brandbilar.

Det är så trevligt att läsa din blogg, som jag upptäckte för ett halvår sedan.

frk. Figenschou sa...

Ja, det heter blålys på norsk og. Blålys og sirener.

Og takk! Og takk for at du la igjen kommentar så jeg kan lese din blogg også1

fortid, fremtid, nutid

Hver gang jeg treffer folk og snakker med folk så snakker jeg bare om jobb. Jeg kan bare snakke om jobb. Jeg vil ikke være sånn, jeg tenker ...