Rommet man bruker minst

Jeg er så fette pesse lei av kulden. Vanligvis kommer jo vinteren med en slags progressiv start, vi går fra et par minus, til syv åtte, og så er det kaldest i februar med minus 25 og 42. Den kurven hopper jo voldsom opp og ned med et par dritkalde dager og et par mistenkelig milde, men likevel. Det er sånn det skal være. Nå begynte vi rett på minus tyve og jeg EHR. SÅH. LEI. Alt blir så mye mer tungvint og man har så mye klær på og blir så svett og iskald på vei til jobb og på jobb er det tretten grader (åkei, det VAR det. Nå er det normalt for noen som har navnet sitt rettstavet på skiltene ved inngangen har nok klaget) og man bare NEI. Og hjelper det noe? NEI.

I går skulle jeg ta badstu når jeg kom hjem for jeg var så margfrossen. Jeg tror vi kan si at brukergrensesnittet til den badstua er for og fra andre kognitive evner enn mine. For det første tar den veldig lang tid å varme opp, det må man nesten godta synes jeg, den er jo en ovn, ikke en atombombe, men det gjør at man ikke kan holde hånden på den for å sjekke om man fikk til å skru den på, og det gjorde man ikke. Tre ganger var jeg nede for å skru den på. Første gang hadde jeg glemt at du må liksom skru den av før du kan skru den på, selv om den er av. Helt logisk, tenk vaskemaskin. Andre gang hadde jeg misset forskjellen på tidsinnstilling for påskrudd og avskrudd ovn. Jeg skjønner aldri hva den mener med det, og knappene er jo liksom på undersiden av ovnen eller gulvet så du må ligge med hodet under badstubenken for å vri, og se, og den ene er tidsinstillingen sånn at ovnen skrur seg AV etter et visst antall timer og den andre er tidsinstillingen for at ovnen skal skru seg PÅ etter et visst antall timer. Vil man ha en ovn som er på eller av? Der man ligger med hodet under en badstubenk og fryser? Og egentlig ikke ser hva som står, bare en hel masse tall? Vil man ta badstu med høyt tall eller lavt tall? Fryser man mye eller litt? Velger alltid feil, det har ikke noe med temperatur å gjøre. Man skal velge AV og tallet tre, da er det tre timer til den skrur seg av. Ikke PÅ og åtte, da blir den ikke ekstra varm og på, men den skrur seg på om åtte timer. Da vil ikke jeg ta badstu mer.

Etter tredje forsøk var ovnen på, men nå var det jo på tide å skru den av for å legge barnet. Her trødde the Stig til og la barnet enda det var min tur, så jeg fikk ta badstu, som nå var oppe i deilige tredve grader eller noe sånt, (vi har ikke termometer), tredve grader funker litt også, om det er det man har og om man hiver nok vann på ovnen. Men da blir det å ta badstu en veldig aktiv aktivitet og det var ikke det jeg ville og nå var jeg lei og alt var litt feil uansett. 
Men i det minste gikk ikke brannvarsleren og vekket den som var blitt lagt av den andre, for det gjorde den sist. Det er da i det minste noe.
 
Og i dag ser jeg ut som en puddel for det er det badstu gjør med håret, det hadde jeg glemt. 
Det er mulig jeg ikke gjentar dette i aller nærmeste fremtid. 
 
 


Ingen kommentarer:

fortid, fremtid, nutid

Hver gang jeg treffer folk og snakker med folk så snakker jeg bare om jobb. Jeg kan bare snakke om jobb. Jeg vil ikke være sånn, jeg tenker ...