Plutselig fremdrift!

Nå er vi friske! Vi har egentlig vært det et par dager. Vi er tilbake i rute med julebakst og julevask, vi mekker med julegaver og har kjøpt juletre. 
 
Jeg sniker meg til å jobbe litt der det er naturlig, har noen kuratorsamtaler med visningssteder over skjerm, krangler litt med et annet visningssted over mail. Eller, jeg krangler ikke. Jeg sier ifra. For jeg gleder meg til å stille ut der og det er trivelige folk men det er satans dårlig betalt og det er vel den største kunsthallen i Norge. Og jeg har vel visst hele veien at det er dårlig betalt, jeg tror tilogmed jeg lo da de sa hva de betalte, men det er en gruppeutstilling og da er det lite penger pr person. Men forventningene er liksom ikke like små. For 5000 har jeg pakket verk i en hel dag, hatt flere møter og telefonsamtaler, jeg er på plass i fire dager, jobber gratis som tekniker i to av dem og jeg har også levert åtte bilder til kvartalsprogrammet til kunsthallen. Det er jo selvsagt en ære å være en kunstner på en gruppeutstilling som får illustrere hele programmet, men det er også jobb. Det tok en dag. Mer enn det.
I tillegg har jeg jo også på et tidspunkt produsert alle disse verkene som de vil vise. Seks tidligere verk og tre spesifikt til utstillingen. 
Jeg synes ikke det er ok. Og det må det jo være lov å si ifra om. Det er tilogmed litt viktig å si ifra. Det er en forskjell på å tenke jaja det er lite men vi betaler 5000, ferdig med saken, og å måtte forsvare dette valget overfor en underbetalt kunstner. Men jeg gleder meg til å dra, det er helt sant. Og til å treffe dem. 
 
Og så fikk jeg enedelig svar fra en person hos forbrukertilsynet, hun ville ha alle dokumenter jeg har på saken om snekkeren som ikke kunne snekre, og det er jo endel, men heldigvis er denne jobben allerede gjort, nesten, jeg har skrevet et dokument om saken, jeg har samlet alle vedlegg, jeg har nummerert dem og refererer til dem i dokumentet, så jeg måtte bare oppdatere  med siste svar fra snekkeren (han avslutter saken og sier at jeg får ikke reklamere mer) og bildedokumentasjon på dårlig utført tidligere arbeid fra de snekrene som kunne snekre og reparerte verandaen og smokk pang inn i dokumentet og sende.
Og det kunne personen hos forbrukertilsynet ikke åpne for det ble noen zip-filer. Men det ser vi på idag.

Nå har jeg akkurat bakt skillingsboller, og så har jeg hevet alle skitne forklær til vask, nå skal jeg støvsuge gulvet for mel og kanel og gårsdagens resultat av pepperkakepynting (SATAN pepperkakelyktene ble stygge i år. Ny rekord) og så er det mattevask, bare synd at det ikke ble fire minus som lovet men tyve jaja. Jaja. Og pakke gaver og handle og alt er innafor rekkevidde tidsmessig. 
 
Og litt jobb kanskje, men jeg julestresser ei mer

Ingen kommentarer:

fortid, fremtid, nutid

Hver gang jeg treffer folk og snakker med folk så snakker jeg bare om jobb. Jeg kan bare snakke om jobb. Jeg vil ikke være sånn, jeg tenker ...