Kinesisk melodioppbygging

Jeg har lurt litt på sammenheng mellom kinesisk språk og kinesisk musikk.
Det er jo sånn at de har en tre - fire tonem på hvert ord, det vil si at et ord kan ha forskjellig betydning alt ettersom du uttaler det med mørk eller lys stemme, for å si det enkelt. Om jeg ikke husker feil er det et ord som kan bety mor, gris, og hamp, utfra hvor på skalaen du legger det.
Men hvordan gjør de det da når de lager sanger?
Blir melodien påvirket av at ordet må få ligge oppe eller nede på skalaen for å ha rett betydning, eller tar de seg kunstnerisk frihet? Litt sånn a la nødrim?
Og driverde med enderim oppi alt det her? Det må jo gjøre det hele helt umulig...
Faen at jeg glemte å spørre da jeg var i Kina, nå er det vel for sent.

Ingen kommentarer:

26te april

Jeg må skrive en tydelig mail. Det finnes tydelige mailer, strenge mailer, og sure mailer. Jeg har bare skrevet en sur mail en gang i hele m...