Og en ting til, Sverige!

Jeg har tidligere latt det renne over i forbindelse med den idiotisk overdrevne nettbanksikkerheten her.
En annen ting er at de har så korte navn. Men skulle vel ikke tro at disse to kombinert ville lage trøbbel, men joda.
Jeg har langt navn. Jeg har dessuten opptil flere etternavn, hvilket er såpass uvanlig her at minst et av navnene alltid ender opp på feil plass om jeg har fylt ut et skjema. Stort sett er det ikke plass. Særlig irriterende er det i sånne nettskjema der det presiseres at hele navnet med, og jeg gjør mitt beste, men tre bokstaver uti mitt andre etternavn er det stopp og blir bare blankt uansett hvor mye jeg taster.
Jaja, tenker jeg, og improviserer.

I dag bestilte jeg en togbillett på SJ.se, og der skal man fylle i hele navnet. Opptil flere ganger i samme skjema faktisk. Tre ganger tror jeg. Hvilket jeg gjorde og til min glede og overraskelse oppdaget jeg at hele navnet fikk være med, jeg endte ikke opp som en kreativ forkortelse av meg selv!
Med tungen i munnviken fylte jeg i bankortnumre og cvckoder og det hele og trykket "videre" eller hva det enn er.
Miiiiip!
Stopp og røde varseltrekanter.
"du har fylt i et for langt navn!"

Sukk. Jeg går igang igjen. Og oppdager at, sikkert på grunn av säkerhet: kortinformasjonen jeg har pekefingret inn er borte.

Dette gjør jeg et par ganger til, til jeg finner et navn som både er likt mitt, kort nok, og likt det som står på kortet, samtidig som jeg klarer å fylle i riktig kortinformasjon i kombinasjon med dette. Så er det over til banken og frem med kortkalkulator og nistegsprosedyren for å få betale en billett til hele firehundre kroner.

Greit, det er trygt og sikkert. Men jeg har ikke betalt en eneste elektronisk SEK uten at magesyren har begynt å boble.

2 kommentarer:

Ragnhild sa...

Det må være en konstant utfording å leve omgitt av svensker på alle bauger og kanter, du har min fulle medfølelse :)

frk. Figenschou sa...

takk. i person er de verdens triveligste men som system begynner man å lure.

fortid, fremtid, nutid

Hver gang jeg treffer folk og snakker med folk så snakker jeg bare om jobb. Jeg kan bare snakke om jobb. Jeg vil ikke være sånn, jeg tenker ...