vevjæveln

Det hender at den helvetes jævla idiotveven blir skjev. At den rett og slett mister balansen.
Da henger veven ned på den ene siden og det vil man ikke. For det er så jævli irriterende.
OG for da blir båndet skjevt.
Og det kan det jo være at man vil. Hvis man vever en holbi for eksempel. Men om man nå sitter og vever et komagbånd så vil man ikke plutselig veve 1 meter holbi på slutten av komagbåndet. Det er  ikke samtidskunst, dette
Så da må man rette opp.
Her finns det noen tjuvtriks.
1. veve inn noen halve innslag på båndet. Det blir dritstygt og fungerer ikke overhodet.
2. Dra i det ferdigvevde båndet sånn at veven retter seg opp. Dette fungerer ikke overhodet og er bare tull.
3. Veve til det retter seg opp av seg sjøl. Det er da man får holbi. Så det fungerer jo ikke.
4. Brenne hele satans veven. Da blir det ikke skjevt mer men heller ikke rett og sånn sett fungerer det ikke.

Så det man må gjøre er å forsøke å rette opp selve renningen. Og i helvette om det går. Dette er nesten helt umulig å få til om man vever alene. Og det gjør man jo. For da må man løsne veven fra kroppen, gå bort til der veven er festet i veggen, dra litt i noe garn, gå tilbake, ta på seg veven, og se: nei. Like skjev. En gang til. Og: nei. Like skjev. Og av med veven, bort til veggen, dra i garn, tilbake, på med veven, og: Nei.

Dette har jeg holdt på med i to dager og imellomtiden har jeg vevd masse holbi. OG i forsøket på å rette opp i veven har jeg klart å knytte de løse mønstertrådene drithardt fast i kroken i veggen. Mønstertrådene skal henge løst i en egen bunt sånn at man kan holde de litt løsere enn resten, for da blir det så pent når man vever, og i et lyst og fjernt øyeblikk har jeg vel tenkt næmmen se, her var jo MASSE garn, det kan jeg lage en sinnsyk knute av, skal tro om ikke veven bli rett da? Og: Nei.

Men det siste tjuvtrikset fungerer. Og det er å dampe båndet med strykejernet når det er ferdig, for å få svingen ut av holbien sånn at det blir et rakt kommagbånd igjen.

Men jeg vil likevel gjerne ha balansen tilbake. Jeg tror det er best. For meg og mine omgivelser.

3 kommentarer:

Bergljot sa...

Morsomt innlegg :-)

yrg sa...

e det liksom trikset når man veve en holbi? en skjeiv vev...?

har tenkt at om man har plukkemønster på den ene sida og ikke på den andre så må det jo bli strammere på den sida plukk e og dermed blir det jo en slags volang...

frk. Figenschou sa...

ikke for oss som veve med lause mønstertråda! Da blir det likt. Og trur ikke forskjellen blir så frøktlig stor uansett.
Trur kanskje ubalansert vev e et tjuvtriks for å veve holbi.

Uansett, i denne moderne tidsalder: for holbi: vev rett, bruk dampstrykjern og stryk inn svingen.

Fyll inn overskrift selv

Det er så deilig å ikke være så avsindig stresset mer. Det er litt som når noe som gjør veldig vondt går over. Man blir litt euforisk.  Jeg ...