MØRKET da folkens

Neida. Det er ikke så mørkt. Det var mest en uimotståelig overskrift etter forrige. Eller jo det er jo mørkt ute men om noen tenkte på det mentale mørket, så er det håndterbart. 
Jeg vil gå en tur når det er som lysest men vet faktisk ikke helt når det er. Klokken ti eller elleve? Er vi geografisk i finsk eller russisk tidssone? Husker aldri. Vi er jo liksom forbiiii Finland geografisk sett, menneh nei jeg husker aldri det der. Jeg får gå en tur halv elleve. Her ute på Prestøya er det liksom lysere enn inne i byen. Mmmm. Lyset.

Og mørket og kulden. Det er fortsatt mørkt når jeg går på jobb, i lunsjen er det allerede mørkt igjen, så det er liksom i helgee man kan få med seg litt dagslys. Det er veldig mildt og fint, hvilket jo er ekstremt behagelig på et indivdnivå, for minus 42 er nå en gang artigst på Instagram, men globalt sett er det jo ikke bra. Lokalt sett er det jo ikke bra. Det skjer noe. Det er ikke som før med insekter og fugler og fisk og om vinteren er det mildt og fint og behagelig på et individnivå. 

Og jeg lurer på om jeg noen gang kommer til å oppleve et russetorg igjen i min levetid? Hvor har det blitt av skinnluene og kikkertene og kartankene? Kommer bleiebestemødrene tilbake? Eksstesøstra mi vil ikke diskutere krigen på jobb, hun sier at hun bare sier "Halve familien min e russera" og så er det ferdig med det, mannen står ved vinduet og ser på Russland og sier Satans Putin flere ganger om dagen, og vi vet jo det, at det er ikke bare Putin, blir det orden på det landet noengang? Ordførerne i de nærmeste nabobyene kjører rundt med svære Z'er på bilene sine. Eller verden? Vi snakket om Sannhets- og forsoningskommisjonen i går, jeg ble vel spurt om noen meninger der og innså at nei, jeg har ikke fulgt med og ikke engasjert meg og det er fordi jeg ikke har troen på at det skal utgjøre noen som helst slags forskjell. Jeg tror ikke på sannhets- og forsoningskommisjonen, kommunestyret, fylkestinget, Russland, FN, NAV, kulturetaten, nærbutikken, Posten, det lokale interkommunale renovasjonsselskapet, jeg har overhodet ikke noen tiltro til at noen skal klare å utføre noe som helst. Men krig skal de ha!
Åeh!
 

Ok nå ble det mørket her likevel, der får man for å starte avgårde med en sånn overskrift. 
 
Jeg skal gå en tur halv elleve og se på lyset. 

2 kommentarer:

Tove sa...

Du skriver så himla bra, fastän jag inte förstår allt!

frk. Figenschou sa...

Nei jeg er en utfording/utmaning for mine svenske lesere. Og for mine norske.

plopp plopp plopp og en annen plopp

I dag har jeg brukt alt for mye av dagen på å få kjøpt bobleplast. Det lyktes meg ei.  Først prøvde jeg hos KEM, Kunstnernes eget materialut...