ikkeferie og ikkekroklisser

Det som er dumt med å jobbe på museum er at alle du treffer har ferie. Alle er ute på ferie.
Jeg og vil det.

Jeg vet at jeg har sagt ay jeg aldri mer skal dra på ferie. Men nå har jeg ombestemt meg.
Det blir kanskje vanskelig å få omsatt til praksis. Med det aller første.



I dag har jeg lært mange nye og fascinerende ting om kroklisser.
Jeg trodde hovedbruksområdet til kroklisser var
1: knytte igjen dynetrekk med så ikke dyna ramler ut av fotenden
2: koftepynt.

Men det viser seg at det er en gammel hekleteknikk som først og fremst er dekorativ, og ikke oppsto som en følge av at rette lisser som er sydd fast i dynen alltid går opp av seg selv i løpet av natten. Faktisk viser mine egne begrensede undersøkelser på dette området at det slettes ikke er alle som har hørt om denne bruken av kroklisser i det hele tatt. Enkelte inngiftede inndivider påstår tilogmed at dyner ikke har det med å ramle ut av fotenden på dynetrekk overhodet, men det må være et svært lokalt fenomen. Eller ikkefenomen, da.

2 kommentarer:

Bergljot sa...

Nå ble jeg nysgjerrig på hvordan disse kroklistne ser ut. Og så kom jeg til å tenke på et av de tidligere innleggene dine, som omhandlet de små dynene til din mor. Er det en sammenheng her, mellom utramlinga og storleiken på dynene, tro?

frk. Figenschou sa...

Hm. Det har jeg aldri tenkt på. men jeg har samme problemet hjemme med mine egne dyner, og de har nordmansstørrelse.

Kroklisser er sånne sikksakkbånd, men du kan billedgoogle dem og få tusen treff!

26te april

Jeg må skrive en tydelig mail. Det finnes tydelige mailer, strenge mailer, og sure mailer. Jeg har bare skrevet en sur mail en gang i hele m...