Luhkka og alminnelig folkeskikk

For den som ikke vet det, er luhkka et samisk plagg. Her i Sverige heter det en oväderskrage og det stemmer ganske bra. Den har også blitt et ganske populært festivalplagg. Den ser ut som en poncho, for å bruke et annet ikkevestlig ord. Bare at den stort sett har hette da. Og ikke ser ut som en poncho i det hele tatt, men den er en slags cape. Du kan jo billedgoogle. Hvis den ikke har hette heter den noe annet som jeg aldri husker helt nøyaktig. Søstersen har en sånn. Jeg har en laaang en, med hette, nå skal jeg sy en kortere.

Jeg vil snakke litt om dette med luhkka. Selskapet Fenix Outdoor AB, som blant annet eier Fjällräven, har forsøkt å varemerkeregistrere ordet. Se søknad her
De har fått avslag. Takk himmelen for det.
For det er bare så lang utenfor vanlig folkeskikk man kan komme. Fjällräven selger nemlig en slags luhkka. De kaller den luhkka cape. Ikke særlig fin, ser ikke særlig tradisjonell ut, og den delen er grei altså. Men de har basert dette på et samisk plagg, bruker samer i markedsføringen, for det er jo så naturligeksotisk med samefolket, -og nå vil de ha eneretten på bruken av ordet i salgssammenheng.

Hvem er konkurrentene? Samer. Det er bare samer som syr, markedsfører og selger dette plagget. Hadde Fenix/Fjällräven fått det som de ville, måtte vi slutta med det. For nå finnes den i Fjällräven sitt sortiment.
Så takk for tyveriforsøket, vi føler oss så enormt beæret.
 

5 kommentarer:

Anonym sa...

Meget spesielt! Det er som om Ellos skulle fått trademerket Bunad! "Kjøp din bunad hos Ellos!"

Hjelpe meg!

Når det e sagt så lurte æ på om det e sånn at æ som ikke e same kan kjøp mæ en luhkka, type herfra:
http://duodjin.com/duodjin/index.php?main_page=product_info&products_id=262

Eller blir æ da skutt av den samiske ekvivalenten til Husfliden? Min mor har forresten meldt sæ frivillig te å skyt flok som går i bunad dæm ikke har tilhørighet tel, så æ antar æ e ute på bittelitt tynt vann her. Imidlertid va den fin, å æ kunne tenkt mæ en sånn.

frk. Figenschou sa...

nei det e KJEMPELOV! LUHKAA E FOR ALLE!

Anonym sa...

Hurra :)
Nån håndverkera du i tilfelle anbefale?

frk. Figenschou sa...

man må vel bare finn en man lik, dæm e nu så forskjellig. lettest på festival eller marked kanskjekanskje, men internett e jo nåkka mange sama har oppdaga etterhvert....

Tenkerbell sa...

Ja, dokker bynn å bli god på sånn internett ;) Sånn bare for å ha generalisert litt.

26te april

Jeg må skrive en tydelig mail. Det finnes tydelige mailer, strenge mailer, og sure mailer. Jeg har bare skrevet en sur mail en gang i hele m...