Dopapirkrigen avblåst! Folket jubler i gatene!

-Jeg er meget fornøyd, sier meklingsleder.

Eller det med jublingen i gatene er vel bittelitt overdrevet, men det er knallvær og vår så folk ser i det minste veldig fornøyde ut.
I dag da jeg var på butikken glemte jeg faktisk å kjøpe dopapir. Men da jeg kom hjem hadde noen andre gjort det. Hurra!

I går på skolen satt drev vi og puslet med det der prosjektet vårt, men vi var egentlig ganske leie. Og det var jo fredag. Jeg sa Menään kottin, minulta on puhti poissa. (la oss gå hjem, jeg har mistet piffen. På grunn av den fantastiske ordboken min høres alt jeg sier ut som det er sagt av en 80 år gammel dame)
Ilari, som vanligvis er den aller første til å samtykke når noen sier menään lounalle/stobelle/kahville/kotiin, sprang ikke opp som forventet, men ble helt, helt stille.
Vi ble vel samtlige litt forbauset eller kanskje urolige, og noen spurte hva det var.
I wonder where all the puhti goes?
Til slutt ble han enig med seg selv i at den sannsynligvis forsvant til samme sted som pengene.

Heldig er den som finner stedet med alle pengene og piffen som bare har forsvunnet i årenes løp.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Gratulerer! Jeg er stolt av deg - både hva gjelder seier i dopapirkrigen og fremgangen i finsk. Dette høres jo skikkelig imponerende ut - jeg tror ikke jeg vet hva piff er på russisk, og så har du lært det på finsk etter så kort tid. Jeg skjemmes på egen vegne:(

frk. Figenschou sa...

Ordboken min har en frasedel bakerst. jeg kan også si
Unnskyld, men kan de vise meg veien til Telegrafen?
Jeg vil gjerne ha egen lugar.
Kan jeg få invitere dem på aftensmat?

Stine sa...

Og jeg kan si

Du er rumpe dum (uten gramatisk bøying og med særskriving) på spansk.

Ordbøker er fantastiske.

:-)

(snikleser)

Anonym sa...

Det kan jo tenkes at russerne mangler piff, og heller ikke har noe ord for det. Her i Kirkenes derimot arrangeres det piff-aften hver torsdagskveld.

frk. Figenschou sa...

Jeg trodde det var i Neiden de hadde piff-aften.

frk. Figenschou sa...

Jeg kan ikke si noe til finlenderne om intelligensnivå...men jeg kjenner for så vidt ingen nordmenn som ikke kan banne litt på finsk.

Tre middels ukjedelige ting som har hendt i dag

1: Jeg fikk et prosjekttilskudd til et prosjekt som er fullfinansiert. Da høres det ut som jeg trikser til meg penger, men det betyr at jeg ...