Svenskelisvensk!

I dag har jeg vært i vaskekjelleren. Folkhemmet, som utleieren vår omtaler den som. Det har satt litt skrekk i meg. Eller, folkhem høres jo koselig ut men det høres også ut som et sted der man bør kunne reglene. Og så fikk jeg se tavla man bruker for å skrive seg opp på vasketider og det var en sak med hull og sylindre og nøkler og leilighetsnr som ikke har noe med hverken etasje eller plassering, men som er basert på loftsbodene, så hele den der vaskekjelleren har jeg bare unngått.
Til nå. I dag er jeg nemlig hjemme med min nye samboer, forkjølelsen, og da klarte jeg å finne et hull som sylinderen passet til, der nede på vasketavla. Klokken fire, hvilket var like skremmende som alt annet, for jeg regner med det er da mange kommer hjem fra jobb og jeg orket ikke tanken på å møte en masse naboer som er i mot utleie i gården og regner med at jeg ikke kommer til å stille på dugnad.
Men jeg møtte bare én, en hyggelig gammel mann i motorsykkelutrustning som holdt opp døra for meg.
OG jeg klarte å finne ut av vaskemaskinene, selv den som insisterer på å veie tøyet ditt for deg, sånn at du skal klare å dosere riktig mengde vaskepulver, hvilket er bortkastet på meg, ettersom den luka var oppå den svenske vikingvaskemaskinen og jeg ikke hadde sjans til å se hvor mye vaskepulver som havnet nedi der.

Og så er det tørkerom! Og tørkeskap! Det er jo kjekt når man ikke liker tørketrommel og heller ikke har verdens største leilighet.

For å toppe det hele fikk jeg etterpå mitt nye, svenske personnummer i posten.
Så nå er jeg litt svensk. Og litt syk, men det er jo et billig poeng.

(ps.:, eller er det bare i brev? en kineser i klassen min sa at i kina drikker man cola med ingefær når man er syk. (tror jeg. jeg har referert til denne uttalelsen senere uten at hun skjønte sammenhengen). Cola med ingefær smaker banan med sukker. Overraskende!)

1 kommentar:

Elisabeth, innerst i veien sa...

Det smakseksperimentet er fristende å teste ut. ☺

26te april

Jeg må skrive en tydelig mail. Det finnes tydelige mailer, strenge mailer, og sure mailer. Jeg har bare skrevet en sur mail en gang i hele m...